مباحثه، تالار علمی فقاهت
مصباح الشریعه کتاب روایی نیست؟؟ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: مصباح الشریعه کتاب روایی نیست؟؟ (/showthread.php?tid=2076)



مصباح الشریعه کتاب روایی نیست؟؟ - حسین بن علی - 12-تير-1399

برخی فقها مصباح الشریعه را کتاب روایی ندانسته و آن را نوشته عالم صوفی می دانند.
مرحوم صاحب وسائل فرموده است:

ما ثبت عندنا كونه غير معتمد، فلذلك لم ننقل منه
فمن ذلك: كتاب مصباح الشريعة المنسوب إلى الصادق (هدایة الأمة إلی أحکام الأئمه علیهم السلام/جلد ۸/صفحه ۵۴۹)
مرحوم بروجردی:
کتاب مصباح الشریعه نوشته شیخ ابوالقاسم قشیری رئیس متصوفه است(جرعه ای از دریا ج4 ص498)
مرحوم امام:
وأما رواية مصباح الشريعة فلا تصلح للاستناد إليها لعدم ثبوت كونها رواية فضلا عن اعتبارها بل لا يبعد أن يكون كتابه من استنباط بعض أهل العلم والحال ومن انشاءاته (مکاسب محرمه: ۱/۳۲۰)

در مقابل برخی نیز آن را پذیرفته اند:
مرحوم نوری صاحب مستدرک فرموده است:
بالجملة فلا أستبعد أن یکون المصباح هو النسخة التی رواها الفضیل، و هو على مذاقه و مسلکه، و الذی اعتقده أنّه جمعه من ملتقطات کلماته علیه السلام، فی مجالس وعظه و نصیحته‏ (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، الخاتمه،‏ ج 1، ص 215)
مرحوم سید بن طاووس فرموده است:
سید بن طاوس مى‏‌فرماید: لازم است که شخص مسافر این کتاب شریف را همراه خود داشته باشد، زیرا آن بهترین کتاب جامع و لطیفى است که انسان را در راه سلوک به خدا کمک کرده، و اسرار و حقایق آئین مقدس اسلام را تعلیم مى‌‏دهد.(الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان‏، محقق و مصحح: مؤسسة آل البیت(ع)، ص 91 - 92)


RE: مصباح الشریعه کتاب روایی نیست؟؟ - مهدی خسروبیگی - 14-تير-1399

(12-تير-1399, 19:43)حسین بن علی نوشته: برخی فقها مصباح الشریعه را کتاب روایی ندانسته و آن را نوشته عالم صوفی می دانند.
مرحوم صاحب وسائل فرموده است:

ما ثبت عندنا كونه غير معتمد، فلذلك لم ننقل منه
فمن ذلك: كتاب مصباح الشريعة المنسوب إلى الصادق (هدایة الأمة إلی أحکام الأئمه علیهم السلام/جلد ۸/صفحه ۵۴۹)
مرحوم بروجردی:
کتاب مصباح الشریعه نوشته شیخ ابوالقاسم قشیری رئیس متصوفه است(جرعه ای از دریا ج4 ص498)
مرحوم امام:
وأما رواية مصباح الشريعة فلا تصلح للاستناد إليها لعدم ثبوت كونها رواية فضلا عن اعتبارها بل لا يبعد أن يكون كتابه من استنباط بعض أهل العلم والحال ومن انشاءاته (مکاسب محرمه: ۱/۳۲۰)

در مقابل برخی نیز آن را پذیرفته اند:
مرحوم نوری صاحب مستدرک فرموده است:
بالجملة فلا أستبعد أن یکون المصباح هو النسخة التی رواها الفضیل، و هو على مذاقه و مسلکه، و الذی اعتقده أنّه جمعه من ملتقطات کلماته علیه السلام، فی مجالس وعظه و نصیحته‏ (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، الخاتمه،‏ ج 1، ص 215)
مرحوم سید بن طاووس فرموده است:
سید بن طاوس مى‏‌فرماید: لازم است که شخص مسافر این کتاب شریف را همراه خود داشته باشد، زیرا آن بهترین کتاب جامع و لطیفى است که انسان را در راه سلوک به خدا کمک کرده، و اسرار و حقایق آئین مقدس اسلام را تعلیم مى‌‏دهد.(الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان‏، محقق و مصحح: مؤسسة آل البیت(ع)، ص 91 - 92)
به نظر اینها دو قول در مقابل هم نیستند بلکه این کتاب آموزه های عرفانی را بیان کرده اما آموزه های عرفانی برگرفته شده از روایات سید بن طاووس هم فرموده که این کتاب می تواند در راه سلوک کمک کند و حقائق اسلام را تعلیم دهد.


RE: مصباح الشریعه کتاب روایی نیست؟؟ - مطلق - 23-مهر-1399

مرحوم امام در نامه عرفانی خطاب به خانم طباطبایی مصباح الشریعه را اثر عارفی میدانند که به نام حضرت صادق علیه السلام نگاشته است. چون تاریخ نامه مربوط به سال ۶۳ هست دیگر نمی توان امام را معتقد به روایی بودن کتاب مصباح الشریعه دانست