مباحثه، تالار علمی فقاهت
نفوذ قضای مقلد - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=52)
+---- موضوع: نفوذ قضای مقلد (/showthread.php?tid=2091)



نفوذ قضای مقلد - مهدی خسروبیگی - 28-تير-1399

برخی از فقها به روایت ابی خدیجه برای حجیت قضای مقلد استدلال کرده اند که در آن آمده است « إِيَّاكُمْ أَنْ يُحَاكِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى أَهْلِ‏ الْجَوْرِ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ- يَعْلَمُ‏ شَيْئاً مِنْ‏ قَضَايَانَا فَاجْعَلُوهُ بَيْنَكُمْ فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِياً فَتَحَاكَمُوا إِلَيْه» گفته اند در این روایت آمده است «يَعْلَمُ‏ شَيْئاً مِنْ‏ قَضَايَانَا» مقلد نیز علم به مقداری از قضایای ائمه علیهم السلام دارد.

استاد قائینی(دامت توفیقاته) می فرماید: این عنوان بر مقلد صادق نیست بلکه عالم به حکم مجتهدش است نه عالم به قضای ائمه علیهم السلام. اگر گفته شود که مجتهد نیز عالم به احکام نیست و بر اساس اخبار حکم می کند، در جواب می گوییم در مورد مجتهد عرفا عالم صدق می کند. مرحوم تبریزی در مورد کسی که خبر ثقه به او رسیده و به مقتضای آن عمل نکرده، عرف او را تخطئه کرده و به او می گوید مگر نمی دانستی. عامی هر چند حجت دارد ولی عرف او را عالم محسوب نمی کنند. 99/3/31


RE: نفوذ قضای مقلد - عرفان عزیزی - 28-تير-1399

عامی نسبت به مسائلی که اختلافی نیست در باب قضا مشمول تعبیر یعلم شیئا من قضایانا هست.علاوه بر اینکه وجه صدق عالم درطرف مجتهد چیست؟


RE: نفوذ قضای مقلد - مهدی خسروبیگی - 2-مرداد-1399

(28-تير-1399, 17:59)عرفان عزیزی نوشته: عامی نسبت به مسائلی که اختلافی نیست در باب قضا مشمول تعبیر یعلم شیئا من قضایانا هست.علاوه بر اینکه وجه صدق عالم درطرف مجتهد چیست؟
اگر مسأله اختلافی نباشه که اصلا نزاعی صورت نمی گیرد مثلا همه قائل باشند که زن از عقار ارث می برد دیگر نزاعی در این مسأله رخ نمی دهد. مثلا همه می گویند ربا بین والد و ولد نیست یکی از اینها نمی تواند برود دادگاه و بگوید مثلا پدرم از من ربا گرفته و من مالم را می خواهم/
وجه صدق عالم در طرف مجتهد بیان شده دقت نکردید. عرفا بر مجتهد صدق می کند که عالم به قضایای ائمه علیهم السلام است.


RE: نفوذ قضای مقلد - عرفان عزیزی - 3-مرداد-1399

اختلافی نبودن مساله دلیل بر این نیست که مردم در اون مساله نزاع نداشته باشن فرض کنید دو تا عامی هستن که حکم اجماعی رو نمی دونن چرا نتونن برن پیش کسی که حکم ائمه رو در این مورد میدونه؟وجه صدق در طرف عالم بیان نشده صرفا ادعا شده


RE: نفوذ قضای مقلد - مهدی خسروبیگی - 7-مرداد-1399

(3-مرداد-1399, 10:59)عرفان عزیزی نوشته: اختلافی نبودن مساله دلیل بر این نیست که مردم در اون مساله نزاع نداشته باشن فرض کنید دو تا عامی هستن که حکم اجماعی رو نمی دونن چرا نتونن برن پیش کسی که حکم ائمه رو در این مورد میدونه؟وجه صدق در طرف عالم بیان نشده صرفا ادعا شده

اینجا در واقع نزاعی نیست و قاضی صرفا بیان حکم می کند و فتوی است یعنی قاضی بیان فتوا می کند.ظهور عرفی عالم در مجتهد، ظهورات حجتند و صرف ادعا نیست.برای توضیح بیشتر در مورد سوال قبل رجوع کنید به درس استاد و تفاوت قضا و فتوا به این  آدرس
https://fa.mfeb.ir/taqrir/%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%d8%aa-%d9%82%d8%b6%d8%a7-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%b6%d8%a7-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%b6%d8%a7/


RE: نفوذ قضای مقلد - عرفان عزیزی - 7-مرداد-1399

نخیر در همان موارد اجماعی هم قاضی بیان فتوا نمی کند بلکه انشاء حکم می کند که قضاست به خلاف فتوا که اخبار است


RE: نفوذ قضای مقلد - مهدی خسروبیگی - 12-مرداد-1399

(7-مرداد-1399, 23:27)عرفان عزیزی نوشته: نخیر در همان موارد اجماعی هم قاضی بیان فتوا نمی کند بلکه انشاء حکم می کند که قضاست به خلاف فتوا که اخبار است
برای این نخیر خودتان از کلمات فقها شاهد بیاورید


RE: نفوذ قضای مقلد - عرفان عزیزی - 13-مرداد-1399

كتاب القضاء (للآشتياني ط - الحديثة)؛ ج‌2، ص: 1153
فبالجملة: لا إشكال في كون القضاء من توابع الرئاسة العامة الكلية الإلهية عندهم بالنظر إلى ما عرفت. و هذا بخلاف الإفتاء للنّاس و بيان الحق لهم، أو بيان ما يرجح في نظر المفتي لهم لأخذهم به في مقام العمل


RE: نفوذ قضای مقلد - مهدی خسروبیگی - 14-مرداد-1399

(13-مرداد-1399, 09:55)عرفان عزیزی نوشته: كتاب القضاء (للآشتياني ط - الحديثة)؛ ج‌2، ص: 1153
فبالجملة: لا إشكال في كون القضاء من توابع الرئاسة العامة الكلية الإلهية عندهم بالنظر إلى ما عرفت. و هذا بخلاف الإفتاء للنّاس و بيان الحق لهم، أو بيان ما يرجح في نظر المفتي لهم لأخذهم به في مقام العمل
این که شاهد کلام شما نشد این تعریف قضا را می کند شاهد برای این بیارید که در مسأله اجماعی قضاوت اصطلاحی صورت می گیرد


RE: نفوذ قضای مقلد - عرفان عزیزی - 15-مرداد-1399

شما باید شاهد بیاورید که قضاوت در مسائل اجماعی با غیر اجماعی فرق دارد ظاهر کلمات علما اطلاق دارد یعنی در قضاوت انشاء حکم اتفاق می افتد سواء کان اجماعیا ام لا