نقد آیت الله شبیری در لزوم قصد عنوان در همه عبادات - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14) +---- موضوع: نقد آیت الله شبیری در لزوم قصد عنوان در همه عبادات (/showthread.php?tid=2145) |
نقد آیت الله شبیری در لزوم قصد عنوان در همه عبادات - مومن - 3-مهر-1399 استاد شهیدی از آیت الله شبیری نقل کردند که ایشان در تمامی عبادات، قصد عنوان را لازم می دانند؛ مثلا اگر مولا گفت «اکرم عالما لی» «اکرم هاشمیا لی» و عبد نیز بخاطر مولا عالمی را اکرام کرد اما نمی دانست که او هاشمی نیز هست و قصد اکرام هاشمی نکرده بود، در این صورت اکرام هاشمی بخاطر مولا نبوده است و مجزی نیست؛ یعنی برای صدق امتثال امر لازم است قصد عنوان شده باشد و نیت قربت به همان عنوان مامور به بشود. استاد شهیدی در مناقشه به این بیان فرمودند: با توجه به اینکه بالوجدان فعل اکرام هاشمی از عبد صادر شده و در این فعل قصد قربت داشته است، امتثال محقق شده است و لازم نیست قصد قربت به همان عنوان مامور به داشته باشد، بلکه قصد قربت در فعل مامور له کفایت میکند. RE: نقد آیت الله شبیری در لزوم قصد عنوان در همه عبادات - حسین بن علی - 3-مهر-1399 به نظر حقیر می رسد ادله لزوم قصد قربت مانند «لَا صَدَقَةَ وَ لَا عِتْقَ إِلَّا مَا أُرِيدَ بِهِ وَجْهُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل» از آنچه استاد شهیدی فرمودند منصرف است؛ چراکه عبد قصد نداشته با این فعل ثوابی برای عنوان مامور به کسب کند؛ زیرا او قصد عنوان دیگری داشته است و به همین جهت ترتب ثواب بر عملی که کاملا اتفاقی و بدون توجه صورت گرفته نیز بعید است مثلا اگر کسی مومنی را بدون اطلاع از اینکه او پدرش است _ برای خدا_ اکرام کند، آیا بعد از اطلاع می تواند بگوید که او پدرش را بخاطر خدا اکرام می کرده و مستحق ثواب الهی است؟؟ |