مباحثه، تالار علمی فقاهت
بررسی تحقق ترتب در یک فرع فقهی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: بررسی تحقق ترتب در یک فرع فقهی (/showthread.php?tid=2148)



بررسی تحقق ترتب در یک فرع فقهی - خیشه - 5-مهر-1399

مرحوم نائینی فرموده است: یکی از شرایط تحقق ترتب این است که هر دو خطاب دارای ملاک باشند لذا اگر یک خطاب دارای ملاک باشد و دیگری دارای ملاک نباشد از باب ترتب نمیتوان خطابی که فاقد ملاک است را اتیان کرد. مثلا اگر حفظ اب برای نجات نفس محترمه لازم باشد و از طرف دیگر هم وقت اتیان صلات رسیده است اما وضو گرفتن خالی از ملاک است حال اگر خطاب حفظ اب را عصیان کرد و نماز با وضو خواند نمیتوان از باب ترتب حکم به صحت وضو کرد. در ادامه ایشان فرموده است: چون که قدرت شرعی بر وضو گرفتن ندارد و از طرفی قدرت شرعی دخیل در ملاک است پس با عدم قدرت شرعی، دیگر وضو گرفتن ملاک ندارد و نمیتوان گفت که از باب ترتب وضو گرفتن امر دارد و حکم به صحت ان کرد.
مرحوم خویی مخالف این نظریه است و حکم به تحقق ترتب کرده است که در موضوع دیگر آن را مطرح میکنیم.
یک نکته ای باقی مانده است که چگونه قدرت بر وضو نگرفته است. مرحوم نائینی فرموده است: مراد از فان لم تجدوا ماء عدم قدرت است زیرا کسانی مثل مریض هستند که به اب دسترسی دارند اما با ان معامله فان لم تجدوا شده است پس مراد از فان لم تجدو عدم قدر ت است و چون که در لسان دلیل امده است و قدرت شرعی است دخیل در ملاک است