مباحثه، تالار علمی فقاهت
وثاقت نوفلی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: بررسی راویان (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=31)
+--- موضوع: وثاقت نوفلی (/showthread.php?tid=2155)



وثاقت نوفلی - مسعود عطار منش - 10-مهر-1399

استاد شبیری در جلسه۱۸ مورخ۹ مهر ماه در درس اصول دو راه برای اثبات وثاقت نوفلی بیان فرمودند:
۱. آثار روایت ابراهیم بن هاشم
۲. شهادت شیخ طوسی به عمل نمودن اصحاب به روایات سکونی با این توضیح که این شهادت ناظر به روایات خارجی سکونی است و این روایات نوعا از طریق نوفلی به دست ما رسیده است پس عمل نمودن اصحاب به روایت سکونی ملازم است با اعتماد به نوفلی.


RE: وثاقت نوفلی - حسین بن علی - 20-مهر-1399

استاد شهیدی فرمودندمرحوم خویی به جهت نقل کامل الزیارات یا تفسیر علی بن ابراهیم روایات نوفلی را عمل می کنند اما استاد می فرمایند که روایات نوفلی به جهت کثرت روایات اصحاب و اعتماد بزرگانی مثل کلینی بر او قابل اعتماد است


RE: وثاقت نوفلی - عرفان عزیزی - 7-آبان-1399

استاد شهیدی فرمودند: ما به خاطر اکثار روایت أجلّاء از نوفلی او را توثیق می کردیم؛ مثل ابراهیم بن هاشم که اولین کسی بود که حدیث را در قم نشر داد و متّهم نبود که از ضعفاء نقل حدیث می کند وقتی این همه حدیث را از نوفلی نقل می کند معلوم می شود که نوفلی شخص ضعیفی نبوده است.
این بیان باید سبب وثوق نفسی شود؛ اگر کسی بگوید که ابراهیم بن هاشم کتابی که مربوط به نوفلی بوده است را نقل کرده است و گفته است «اروی لکم کتاب النوفلی» و یکبار این را گفته و بعدی ها مثل علی بن ابراهیم که پسر او بوده است و کلینی، کتاب نوفلی را که مشتمل بر صدها حدیث بوده است قطعه قطعه کرده و در تمام کتابشان آورده اند و ابراهیم بن هاشم اکثار روایت نکرده است و فقط یکبار کتاب نوفلی را نقل کرده است.باید از این شبهه پاسخ گفت.99/8/6


RE: وثاقت نوفلی - 1972392352 - 8-آذر-1399

(7-آبان-1399, 08:39)عرفان عزیزی نوشته: استاد شهیدی فرمودند: ما به خاطر اکثار روایت أجلّاء از نوفلی او را توثیق می کردیم؛ مثل ابراهیم بن هاشم که اولین کسی بود که حدیث را در قم نشر داد و متّهم نبود که از ضعفاء نقل حدیث می کند وقتی این همه حدیث را از نوفلی نقل می کند معلوم می شود که نوفلی شخص ضعیفی نبوده است.
این بیان باید سبب وثوق نفسی شود؛ اگر کسی بگوید که ابراهیم بن هاشم کتابی که مربوط به نوفلی بوده است را نقل کرده است و گفته است «اروی لکم کتاب النوفلی» و یکبار این را گفته و بعدی ها مثل علی بن ابراهیم که پسر او بوده است و کلینی، کتاب نوفلی را که مشتمل بر صدها حدیث بوده است قطعه قطعه کرده و در تمام کتابشان آورده اند و ابراهیم بن هاشم اکثار روایت نکرده است و فقط یکبار کتاب نوفلی را نقل کرده است.باید از این شبهه پاسخ گفت.99/8/6

این احتمال در مورد جمیع یا اکثر اکثارها وجود دارد و اگر بخواهیم به اینجور احتمالات وقع بنهیم کار بسیار مشکل خواهد شد؛ به علاوه چه نیازی به وثوق هست؛ ظن به دلیل انسداد کفایت میکند.