مباحثه، تالار علمی فقاهت
رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+---- انجمن: اقتصاد و بانکداری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=53)
+---- موضوع: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام (/showthread.php?tid=2177)

صفحات 1 2 3 4 5 6


رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - مهدی خسروبیگی - 11-آبان-1399

استاد علیدوست می فرماید این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است؛ اینکه نظام خود به خود حاصل نمی‌شود بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم.

اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم، معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی می‌رسیم.
متن کامل فرمایشات ایشان در لینک زیر موجود است .
https://b2n.ir/215712



RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - 1972392352 - 30-آبان-1399

(11-آبان-1399, 22:18)مهدی خسروبیگی نوشته: استاد علیدوست می فرماید این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است؛ اینکه نظام خود به خود حاصل نمی‌شود بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم.

اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم، معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی می‌رسیم.
متن کامل فرمایشات ایشان در لینک زیر موجود است .
https://b2n.ir/215712

سلام
قدری عجیب است، در موردوجوب رعایت ترتیب در غسل، فقهای ما اختلاف نظر دارند؛ مرحوم خویی قائل به عدم لزوم ترتیب در غسل است و بعضی دیگر قائل به وجوب هستند؛ مسائل مبتلابه دیگری نیز وجود دارد که مورد اختلاف است؛ توجیه این اختلاف فتاوی این است که ائمه علیهم السلام تمکن از بیان نداشتند که این امور را به شکلی که واضح و روشن باشد و مورد اختلاف واقع شود؛ بیان کنند؛ این همه مسائل مهم و مبتلابه ما روی زمین مانده آنگاه ائمه علیهم السلام در آن فضای مشوش و مملو از تقیه و... یک نظام اقتضادی را تعریف کرده اند؟ بله گزاره های کلی همچون حرمت ربا و استحباب قرض و مضاربه و ... وجود دارد ولی اینها غیر از تبیین یک نظام اقتصادی اسلامی که مصون از خطای محاسباتی باشد است؛ دقت کنیم که ما به چه برهانی به اسلام نازنین نسبت میدهیم که نظام اقتصادی برای ما تعریف کرده؟ اگر شما این اقتصاد را به اسلام نسبت دادید و بعدا یه عده با مطالعه دقیق چندین اشکال بدان وارد کردند و در نتیجه احساس عدم مصونیت دین از خطا بدانها دست داد؛ این تالی فاسد چگونه جبران میشود؟


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - 105767 - 30-آبان-1399

سلام برادر
مگر احکام شرعی مثل غسل و امثال اون وظیفه اهم امامان معصوم علیهم السلام بوده که اگه وقت داشتن صرف اون میکردن و بقیه امور مهم نبود.
چه بسا اهتمام بیشتری به مطالب دیگه داشته اند و مساله اقتصاد مسلمانان و یا اخلاق و روان مسلمانان امر کمی هستند!؟
چه بسا این امور اهم باشند و این مسایل هم محل تقیه و ترس نبود و راحتتر میتوانستند بیان کنند.
غرض اینکه باید بررسی کرد و ادله رو دید و یک فقیه اصولی صاحب مبنا کار بکنه شاید هم بتونه از این روایات و ادله اقتصاد اسلامی رو استفاده بکنه.
البته کسی نمیگه در اسلام برای مقابله با نقدینگی و تورم ووو دلیل داریم.بیشتر منظور روش اقتصادی است نه علم اقتصاد دانشگاهی.


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - 1972392352 - 1-آذر-1399

(30-آبان-1399, 23:23)105767 نوشته: سلام برادر
مگر احکام شرعی مثل غسل و امثال اون وظیفه اهم امامان معصوم علیهم السلام بوده که اگه وقت داشتن صرف اون میکردن و بقیه امور مهم نبود.
چه بسا اهتمام بیشتری به مطالب دیگه داشته اند و مساله اقتصاد مسلمانان و یا اخلاق و روان مسلمانان امر کمی هستند!؟
چه بسا این امور اهم باشند و این مسایل هم محل تقیه و ترس نبود و راحتتر میتوانستند بیان کنند.
غرض اینکه باید بررسی کرد و ادله رو دید و یک فقیه اصولی صاحب مبنا کار بکنه شاید هم بتونه از این روایات و ادله اقتصاد اسلامی رو استفاده بکنه.
البته کسی نمیگه در اسلام برای مقابله با نقدینگی و تورم ووو دلیل داریم.بیشتر منظور روش اقتصادی است نه علم اقتصاد دانشگاهی.

سلام برادر این مطالب چه ربطی داشت به محل نزاع؛ بله غسل جنابت علاوه بر اهمیتش، مبتلابه فراوان مسلمین است که ائمه علیهم السلام تمن انتقال آن را به گونه ای که مورد اختلاف واقع نشود نداشتند؛ غسل جنابت یکی از احکام است داداش؛ اصلا خود نماز را در نظر بگیر یا خود حج که پر از تعارض اخبار و اختلاف فتواست؛ حضرت آیة الله شبیری حفظه الله تعالی به دلیل تعارض گسترده اخبار اساسا قائل به انسداد شدند داداش؛ توجیه تمام اینها به عدم تمکن ائمه علیهم السلام بر انتقال فقه و عدم فرصت و... بوده است؛ آنوقت شما چطور ادعای فقه اقتصادی میکنید؟ تأمل بفرمایید برادر


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - مسعود عطار منش - 1-آذر-1399

بعید نیست از برخی روایات استفاده شود امام معصوم علیه السلام ابتدا وظیفه هدایت مردم عصر خود را دارد یعنی حتی اگر مسأله مهمتری در زمانهای آینده باشد هم وظیفه امام بعدی است که بیانش کند لذا بر فرض که اهمیت نظام اقتصادی را قبول کنیم نمی توان گفت اهل بیت علیهم السلام بخاطر اهمیتش باید آن را بیان میکردند و حالا که غسل و را بیان کردند حتما نظام اقتصادی را هم بیان کردند.
روایات ذیل تفسیر آیه لکل قوم هاد میگوید کل امام هاد للقرن الذی هم فیهم که حتی اگر استظهار نکنیم هر امامی وظیفه بیش از عصر خویش را ندارد لا اقل باید احتمال دهیم و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.
مخلص کلام اینکه ما نمیگوییم باید از نظام اقتصادی غربی یا کفری یا... استفاده کرد بلکه میگوییم اولا نباید نظام مذکور را به اسلام منتسب کرد و ثانیا در مقام استنباط نظام اقتصادی و طبی و... نمیتوان مانند احکامی چون غسل و وضو با ادله مواجه شد چون مواجهه معمول و متعارف با ادله، احتجاج محور است و صرفا به دنبال تنجیز و تعذیر است در حالیکه در مثل طب و اقتصاد و... به دنبال صرف تنجیز و تعذیر نیستیم بلکه به دنبال واقعیت حل مشکلات اقتصادی و طبی و... هستیم لذا ضوابط حجیت متفاوت است و باید با روش انسداد نظام سازی کرد. البته اگر بشود...


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - مهدی خسروبیگی - 1-آذر-1399

(1-آذر-1399, 19:30)1972392352 نوشته: 1

سلام برادر این مطالب چه ربطی داشت به محل نزاع؛ بله غسل جنابت علاوه بر اهمیتش، مبتلابه فراوان مسلمین است که ائمه علیهم السلام تمن انتقال آن را به گونه ای که مورد اختلاف واقع نشود نداشتند؛ غسل جنابت یکی از احکام است داداش؛ اصلا خود نماز را در نظر بگیر یا خود حج که پر از تعارض اخبار و اختلاف فتواست؛ حضرت آیة الله شبیری حفظه الله تعالی به دلیل تعارض گسترده اخبار اساسا قائل به انسداد شدند داداش؛ توجیه تمام اینها به عدم تمکن ائمه علیهم السلام بر انتقال فقه و عدم فرصت و... بوده است؛ آنوقت شما چطور ادعای فقه اقتصادی میکنید؟ تأمل بفرمایید برادر
شما فکر کردی ابتلاء به مسائل اقتصادی کمتر از ابتلاءبه مسائل طهارات بوده. مخصوصا در زمان قدیم که شغل کثیری از مردم تجارت بوده همچنین با توجه به اینکه در طهارات اصل بر سهل گیری می باشد و شارع به طهارت ظاهری اکتفا کرده ولی بحثهای اقتصادی اینقدر مهم است که در سرنوشت انسان تأثیر گذار است مگر نه این است که حضرت امام حسین علیه السلام فرمودند که اگر کسی حق الناس دارد با ما نباشد یا اینکه کلی درگیری برای بازپس گیری فدک بوده است. این همه روایات سوق المسلمین و دزدی و تجارت و بیع و هبه و اجاره و به طور کل ادله معاملات نشان از کم بودن ابتلاء است؟فقط نیاز به خبره داریم که نظام را بیان کند مثلا استاد قائینی می فرمودند که بحث فقهی پیوند اعضاء را بیان کردم.  تآمل کن داداش


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - 105767 - 2-آذر-1399

سلام داداش عزیزم
ربط کدوم قسمت حرف حقیر به بحث رو متوجه نشدی بفرما که عرض کنم خدمتت.


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - 105767 - 2-آذر-1399

اینکه آقای عطارمنش فرمود امام هر عصر هادی همان عصر است بر فرض صحت مدعا ضرری به بحث نمیزنه ظاهرا چون اگر نظام اقتصادی در اسلام باشد که مخصوص زمانی دو زمانی نیست و حکم اسلام است که برای تمام عصور و مصور مثل حکم غسل فقط در نحوه اجرا متفاوت میشه مثلا.
اما کلام دوم ایشان کلام قوی است و در این موارد علم به واقع نیازه ظاهرا و باب علم را همه منسد میدونن هرچند در انفتاح باب علمی اختلاف هست. و ظاهرا با فرض انفتاح باب علمی و حجت امارات بر مبنای کاشفیت و جعل علم هم کافی نباشه.
البته این هم بستگی به ادله باب بستگی داره و ممکن است در بعضی از ابواب تواتر ثابت بشه خصوصا اینکه بعض ابواب جای تقیه و جعل حدیث نیست و احتمال تقیه و جعل نمیره.
علی ای حال اگر بزرگان دنبال اقتصادنای شهید صدر رضوان الله تعالی علیه رو میگرفتن خوب بود و همچنین ابواب دیگه و دقت و تامل میکردند شاید هم چیزهایی رو که الان فکرشون رو هم نمیکنیم اثبات میشد.


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - مسعود عطار منش - 2-آذر-1399

اینکه احکام اسلام برای تمام اعصار و امصار است درست است ولی این در جایی تطبیق میشود که مبین شریعت در مقام بیان تمام قیود دخیل در حکم در تمام اعصار و امصار تا روز قیامت باشد که این مبتلا به دو اشکال است:
اشکال اول: مقام بیان قابل احراز نیست چون اساسا تمکن از بیان معلوم نیست یعنی اساسا معلوم نیست امام معصوم علیه السلام توانسته باشد مسایل مورد نیاز عصر خویش را کامل تبیین کرده باشند بلکه اجمالا یقین داریم اگر اهل بیت آزادی عمل داشتند حقایق و معارف را بهتر و بیشتر بیان میکردند ولی چون آزادی عمل نداشتند معلوم نیست تا چه حد توانسته باشند مسایل شرع را بیان کرده باشند. شاید تبیین نظام اقتصادی با فرض اهمیتش بی فایده بوده چون قرار نبوده در زمان حضرات کسی در حکومت به فکر نظام اقتصادی اسلامی باشد لذا حضرات در اثر خفقان و دست بستگی به همان مسایل پیش پا افتاده تر و کم اهیمت تری جه قابل اجرا بوده پرداختند.
اشکال دوم: روایاتی که اشاره کردم در واقع بیان میکند یا لااقل احتمال عقلایی ایجاد میکند که اهل بیت علیهم السلام بیش از مردم عصر خویش در مقام بیان نباشند یعنی اگر مثلا در اعصار آینده بیع اینترنتی و بیت کوین و... رواج یابد چون مردم عصر خودشان به آن مبتلا نبودند حتی بر فرض اهمیتش باز به مسایل کم اهمیت تر عصر خویش پزداختند و مسایل آینده را به امام همان واگذار کنند.
با وجود این دو اشکال به مقام بیان دیگر نمیتوان گفت مبینان شریعت تمام قیود مورد نیاز ما را بیان کردند.
توجه داشته باشید ما نمیگوییم باید دست روی دست گذاشت یا برنامه اقتصادی یا طبی را از کفار ملحد گرفت بلکه اولا باید با روشی متفاوت به سراغ ادله رفت و ثانیا باید مطلب مستفاد را به اسلام نسبت نداد تا ذره ای کمبود متوجه دین یا اهل بیت نشود.
یک مثال از طب بزنم تا مطبب روشن شود :
بحسب نقل در روایت وارد شده است که عدس برای ضعف بینایی مفید است و هیچ قیدی هم وارد نشده ولی یکی از اطبای سنتی منتقد طب اسلامی میگفت عدس به دلیل اینکه به خون قوام میدهد آن دسته از ضعف بینایی هایی را که در اثر رقیق بودن خون و نرسیدن کافی به مویرگهای چشم است درمان میکند ولی یک مدل ضعف بینایی در اثر غلظت خون است که عدس شاید (تردید از من است) برایش مضر هم باشد. خب اگر به اسم طب اسلامی با جریان اصاله الاطلاق ضعف بینایی یک بیمار بیشتر شد این کمبود متوجه اسلام میشود.
در خصوص مثال شاید مناقشه ای باشد ولی اصل عرض بنده همینست.


RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - 105767 - 3-آذر-1399

این بیان مانع شمول اطلاقات و عمومات نسبت به امور مستحدثه میدونید یا حتی غیر مستحدثه؟