مباحثه، تالار علمی فقاهت
اهمیت مباحث الفاظ در فهم کتاب و سنت - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد لاریجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- موضوع: اهمیت مباحث الفاظ در فهم کتاب و سنت (/showthread.php?tid=2200)



اهمیت مباحث الفاظ در فهم کتاب و سنت - مهدی خسروبیگی - 6-آذر-1399

از آنجا که کتاب و سنت از اقوالی باری تعالی و ائمه ی دین تشکیل یافته است ، «کیفیت فهم کلمات» اهمیتی حیاتی می یابد. بنابر این قبل از هر چیز باید قوانین کلی مربوط به فهم الفاظ و خطابات شارع را بدست آورد. مباحث الفاظ علم اصول که این همه گسترش یافته ، در اصل برای همین هدف پدید آمده است. برای بسیاری این توهم رخ می نماید که این همه تأمّل و تدقیق بر سر مسائل الفاظ ، چه لزومی دارد. خطای این متوهمین از اینجاست که توجه نکرده اند یکی از وسائل طبیعی بین ما و ائمه دین و باری تعالی همین الفاظ و کلمات است ، و بعضی طرق دیگر {همچون طرق شهودی و یا الهامی} شخصی و اختصاصی است و لذا قابل برای بحث کلّی و استفاده ی عموم نیست. 
و حال که راه اتصال ما به شارع ، قرآن و سنت است ، پس اهمیت دادن به کلام شارع ، مقتضی دقت و تأمل در کلمات اوست. و اولین گام در این راه تنقیح «متد فهم» است. انصاف این است که عمده ی مباحث اصولی در خدمت همین هدف طرح شده اند؛ گر چه غرض اولی، فهم کلمات در خصوص احکام فقهی است. و لکن نتایج آن بحث در بسیاری از جوانب دیگر هم کلیّت دارد. 
مسأله ی تنقیح «متد فهم کلمات» زمانی اهمیّت خود را به منصه ی ظهور می رساند که توجه کنیم تمام مسلک های انحرافی در دین ، باز به نوعی خود را به کتاب و سنت می بسته اند. در واقع تحریف دین هم جز این نیست که کلمات باری تعالی و ائمه دین را به دلخواه خود و بر خلاف واقع معنا کنیم. لازم نیست که انسان صریحاً دین را انکار کند ، همین که در «واسطه ی انسان با شارع» یعنی کتاب و سنت ، تحریفی ایجاد کند ، همان نتیجه را خواهد داد.
غرض این است که هنگام بحث از «فهم کتاب و سنت» ، روش برخورد با کلمات شارع امری اساسی است. 
منبع: معرفت دینی ص 153-154 




RE: اهمیت مباحث الفاظ در فهم کتاب و سنت - 1972392352 - 8-آذر-1399

(6-آذر-1399, 22:20)مهدی خسروبیگی نوشته:
از آنجا که کتاب و سنت از اقوالی باری تعالی و ائمه ی دین تشکیل یافته است ، «کیفیت فهم کلمات» اهمیتی حیاتی می یابد. بنابر این قبل از هر چیز باید قوانین کلی مربوط به فهم الفاظ و خطابات شارع را بدست آورد. مباحث الفاظ علم اصول که این همه گسترش یافته ، در اصل برای همین هدف پدید آمده است. برای بسیاری این توهم رخ می نماید که این همه تأمّل و تدقیق بر سر مسائل الفاظ ، چه لزومی دارد. خطای این متوهمین از اینجاست که توجه نکرده اند یکی از وسائل طبیعی بین ما و ائمه دین و باری تعالی همین الفاظ و کلمات است ، و بعضی طرق دیگر {همچون طرق شهودی و یا الهامی} شخصی و اختصاصی است و لذا قابل برای بحث کلّی و استفاده ی عموم نیست. 
و حال که راه اتصال ما به شارع ، قرآن و سنت است ، پس اهمیت دادن به کلام شارع ، مقتضی دقت و تأمل در کلمات اوست. و اولین گام در این راه تنقیح «متد فهم» است. انصاف این است که عمده ی مباحث اصولی در خدمت همین هدف طرح شده اند؛ گر چه غرض اولی، فهم کلمات در خصوص احکام فقهی است. و لکن نتایج آن بحث در بسیاری از جوانب دیگر هم کلیّت دارد. 
مسأله ی تنقیح «متد فهم کلمات» زمانی اهمیّت خود را به منصه ی ظهور می رساند که توجه کنیم تمام مسلک های انحرافی در دین ، باز به نوعی خود را به کتاب و سنت می بسته اند. در واقع تحریف دین هم جز این نیست که کلمات باری تعالی و ائمه دین را به دلخواه خود و بر خلاف واقع معنا کنیم. لازم نیست که انسان صریحاً دین را انکار کند ، همین که در «واسطه ی انسان با شارع» یعنی کتاب و سنت ، تحریفی ایجاد کند ، همان نتیجه را خواهد داد.
غرض این است که هنگام بحث از «فهم کتاب و سنت» ، روش برخورد با کلمات شارع امری اساسی است. 
منبع: معرفت دینی ص 153-154 

سلام ممنون از بیان شریف؛ لکن به نظر میرسد که نزاع صغروی است نه کبروی؛ یعنی مخالفین نیز از اهمیت بحث از الفاظ غافل نیستند و قبول دارند لکن تطویل زائد را منکر هستند مثلا میگویند که بحث از مشتق چندان ثمره ای ندارد نه اینکه کلا منکر بحث از الفاظ و یا اهمیت و فوائد آن باشند. به عنوان مثال دیگر بحث از فور و تراخی چه سودی دارد؟ آیا خود ادله و تراث  روایی ما خالی از قرائن است؟