مباحثه، تالار علمی فقاهت
اصاله الثبات فی االغه و مناط جریان آن - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: اصاله الثبات فی االغه و مناط جریان آن (/showthread.php?tid=2204)



اصاله الثبات فی االغه و مناط جریان آن - مسعود عطار منش - 13-آذر-1399

با توجه تغییر معانی لغات در طول زمان و این که میزان در فهم کلام معصومین علیهم السلام لفت زمان صدور است نه لغت امروزی این سیوال مطرح میشود که چگونه میتوانیم فهم کنونی خود را حجت بدانیم چون محتمل است که فهم ما بر طبق لغت زمان صدور نباشد.
یکی از اصول عقلایی که در اینجا مطرح شده است استصحاب قهقرا یا همان اصاله الثبات فی اللغه است به این معنا که عقلا اصل را بر این میگذارند که فهم کنونی از فلان لغت مطابق فهم زمان صدور است.
استاد شبیری در تحلیل این اصل فرمودند:
شهید صدر این اصل را به استصحاب عقلایی برمیگرداند یعنی چون تغییر لغت به کندی صورت میگیرد و معمولا لغت معنای خودش را بزودی از دست نمیدهد اصل را بر عدم تغییر لغت میگذارند لذا معنای کنونی تغییر نیافته معنای سابق بوده پس معنای سابق هم همین بوده و این از لوازم اصل عدم تغییر در نزد عقلاست ولی چون جنبه اماریت دارد لوازمش هم حجت است.
استاد شبیری فرمودند مناط جریان اصاله الثبات فی الظهور ربطی به استصحاب عقلایی و اصل عدم تغییر ندارد بلکه به مناط لو کان لبان است یعنی با تتبع در استعمالات عصر صدور و مسانخت این استعمالات بلحاظ معنایی با لغت امروز کشف میکنیم که این لغت معنایش با لغت زمان صدور یکی است و الا لبان الاختلاف. و من هنا یظهر که جریان این اصل متوقف بر فحص و تتبع است لذا قبل الفحص نمی توان چنین اصلی را جاری دانست چون لو کان لبان تنها بعد الفحص معنا پیدا میکند.
البته ایشان از والد معظمشان نقل کردند که اصاله الثبات فی اللغه در نزد عقلا تنها در موارد اطمینانی حجت است ولی ظاهرا خود استاد به مناط انسداد نوعی قایل اند عقلا ظن در اینگونه.موارد را حجت میدانند.