مباحثه، تالار علمی فقاهت
حقیقت اجزای حکم ظاهری - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: حقیقت اجزای حکم ظاهری (/showthread.php?tid=2222)



حقیقت اجزای حکم ظاهری - مسعود عطار منش - 30-آذر-1399

استاد در جلسه 38 مورخ 29.9.99 فرمودند
آقای خویی می فرمایند وقتی ما میگوییم نماز خواندن با طهارت ظاهریه بعد انکشاف الخلاف مجزی است معنایش آنست که در دلیل حکم واقعی توسعه داده و شرط صحت نماز واقعی را اعم از طهارت واقعی و ظاهری قرار دهیم.
استاد به نقل از مرحوم صدر به این مطلب اشاره کردند که اجزا کاهی به مناط عدم تمکن از استیفای حکم واقعی است نه اینکه لزوما ملاک حکم واقعی با طهارت ظاهریه هم استیفا شود یعنی در عین این که نماز واقعی مقید است به طهارت واقعی در جایی که مصلی با طهارت ظاهریه نماز خوانده دیگر امکان استیفای ملاک واقعی وجود ندارد لذا امر ساقط میشود.
البته این قسم از اجزا در خصوص طهارت. خلاف ظاهر ادله است چون ادله موجود در این زمینه می کویند فحص لازم نیست و مکلف می تواند خود را تحت موضوع حکم ظاهری قرار دهد در حالیکه در این قسم از اجزا حکم ظاهری مفوت ملاک بوده و مکلف حق ندارد کاری کند که موضوع حکم ظاهزی قرار گیرد و باید فحص کند.


RE: حقیقت اجزای حکم ظاهری - 1972392352 - 30-آذر-1399

(30-آذر-1399, 08:09)مسعود عطار منش نوشته: استاد در جلسه 38 مورخ 29.9.99 فرمودند
آقای خویی می فرمایند وقتی ما میگوییم نماز خواندن با طهارت ظاهریه بعد انکشاف الخلاف مجزی است معنایش آنست که در دلیل حکم واقعی توسعه داده و شرط صحت نماز واقعی را اعم از طهارت واقعی و ظاهری قرار دهیم.
استاد به نقل از مرحوم صدر  به این مطلب اشاره کردند که اجزا کاهی به مناط عدم تمکن از استیفای حکم واقعی است نه اینکه لزوما ملاک حکم واقعی با طهارت ظاهریه هم استیفا شود یعنی در عین این که نماز واقعی مقید است به طهارت واقعی در جایی که مصلی با طهارت ظاهریه نماز خوانده دیگر امکان استیفای ملاک واقعی وجود ندارد لذا امر ساقط میشود.
البته این قسم از اجزا در خصوص طهارت. خلاف ظاهر ادله است چون  ادله موجود در این زمینه می کویند فحص لازم نیست و مکلف می تواند خود را تحت موضوع حکم ظاهری قرار دهد در حالیکه در این قسم از اجزا حکم ظاهری مفوت ملاک بوده و مکلف حق ندارد کاری کند که موضوع حکم ظاهزی قرار گیرد و باید فحص کند.
پس کلام مرحوم خویی رو در بحث، استاد پذیرفتند؟


RE: حقیقت اجزای حکم ظاهری - مسعود عطار منش - 12-دي-1399

بطور کلی نه ولی در خصوص بحث طهارت بله.
البته در خصوص طهارت هم در جلسات بعد احتمال دیگه را مطرح کردند که نتیجه اش عدم انحصار اجزا در فرمایش آقای خوییه حتی در خصوص بحث طهارت