مباحثه، تالار علمی فقاهت
خطابات قانونیة - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: خطابات قانونیة (/showthread.php?tid=223)



خطابات قانونیة - HAMZEH - 31-ارديبهشت-1392

استاد نظریه خطابات قانونیة حضرت امام را قبول دارند با این تفاوت که عاجز را استثناء می کنند به این معنا که خطابات از عاجز منصرفند


RE: خطابات قانونیة - سید محمود فریمانه - 1-خرداد-1392

ایشان در توضیح قبول این مبنا می گوید که فعلیت حکم به این است که لو وصول الیه لکان محرکا وباعثا له نحو الفعل ، ودر مورد ناسی وغافل این درست است وحکم به این معنا حتی در همین حال نسیان وخطاء هم فعلی است وفقط محرک نیست که بعد الوصول محرک هم می شود، اما نسبت به عاجز چون همین الان خطاب به او واصل هست اما محرک نیست لعجزه، لذا حکمِ فعلی هم نیست، (حتی ایشان خطابات شخصیه به ناسی وغافل را هم مثل خطابات قانونیه حساب می کند وبه همین معنای مذکور فعلی می دانند).


RE: خطابات قانونیة - محمدخادمی - 17-دي-1392

اشکال :
کسانی که خطابات شرعی راقانونیه می دانند وانحلالی نمی دانند استصحاب حکم جزئی راچگونه جاری می دانند مخصوصا اگر طبق مبنای آقای خویی استصحاب دراحکام کلی راجاری ندانین؟
همچنین برائت درحکم جئزی راچگونه جاری می دانند؟


RE: خطابات قانونیة - HAMZEH - 16-آذر-1393

البته با اشکالاتی که اخیرا استاد در بحث فقه به حضرت امام کرده اند مبنای استاد در بحث خطابات قانونیه به نحو زیر روشن می شود:
اولا استاد می فرمایند ما از نظریه خطابات قانونیه این مقدار را قبول می کنیم که اطلاق خطاب نسبت به ناسی و جاهل و ... لغو نیست بلکه اطلاق موونه ای ندارد و همه را شامل می شود و این مطلب جدیدی نیست بلکه مرحوم شهید صدر هم این را قبول دارند
ثانیا اینکه حضرت امام بر اساس قانونیت خطاب ، انحلال در جعل را نسبت به مکلفین منکر شده اند درست نیست و قانونیت خطاب ربطی به بجث جعل ندارد
ثالثا عاجز به واسطه انصراف از اطلاق خطاب خارج است