مباحثه، تالار علمی فقاهت
موارد روشن حجیت اصل مثبت - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: موارد روشن حجیت اصل مثبت (/showthread.php?tid=2234)



موارد روشن حجیت اصل مثبت - مسعود عطار منش - 19-دي-1399

استاد فرمودند برخی موارد اصل مثبت است که روشن است حجت است مثلا در شب آخر رمضان که شک در دخول شوال داریم و استصحاب رمضان می کنیم مسلما فردایش را اول شوال قرار داده و نماز عید می خوانیم و احکام آن را مترتب می کنیم در حالیکه علی القاعده استصحاب بقای رمضان اثبات نمی کند فردایش عید فطر است.
مثال دیگر مربوط به اعمال حج است که وقتی در دخول ذیحجه شک می کنیم و استصحاب عدمش را می کنیم فردایش را اول ذیحجه و روز بعد را دوم و همینطور به نهم ذیحجه که می رسد وقوف در عرفات را انجام‌ می دهیم بعد احکام مشعر و... در حالی که علی القاعده استصحاب عدم ذیحجه اثبات نمی کند روز اول بودن و دوم بودن و... نهم بودن و... را.
لذا برخی موارد اصل مثبت است که کاملا متعارف بوده و نباید همه مثبتات را یکسان ملاحظه کرد.