مباحثه، تالار علمی فقاهت
عدم جریان اشکال تعارض جعل و مجعول در مباحات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: عدم جریان اشکال تعارض جعل و مجعول در مباحات (/showthread.php?tid=2258)



عدم جریان اشکال تعارض جعل و مجعول در مباحات - مسعود عطار منش - 8-اسفند-1399

جلسه 77 مورخ 6 اسفند 99
مرحوم خویی جریان استصحاب در شبهات حکمیه را با اشکال تعارض استصحاب عدم جعل حکم با استصحاب بقای حکم در زمان دوم(زمان شک) مواجه دیدند. ایشان به نقل مرحوم صدر در نهایت در مباحات این اشکال را جاری ندانستند و تنها در الزامیات(و ما بحکم الالزامی) این اشکال را جاری دانستند چون ایشان استصحاب عدم جعل اباحه را جاری نمی دانند به این بیان که در ابتدای شریعت مکلفین تنها مکلف به شهادتین بودند و سایر امور مباح تلقی می شده لذا علم به جعل اباحه در بدو شریعت داشته و نمی توان استصحاب عدم جعل اباحه را جاری کرد تا با استصحاب بقای مجعول یعنی نفس اباحه تعارض کند.
استاد فرمودند در تمام مباحات نمی توان این بیان را مطرح کرد چون مثلا در امور مستحبه ابتدا جعل استحباب نشده بوده و سپس جعل شده همچنین برخی از احکام وضعیه.
به ذهن قاصر بنده می رسد که اساسا علم به مباح بودن همه چیز در بدو شریعت محل تامل است چون ممکن است مردم تازه مسلمان ولو به جهت معلوماتی که از شرایع سابقه داشتند همه چیز را مباح ندانند یعنی اولا ممکن است مردن علم اجمالی به وجود محرمات داشتند و ثانیا ممکن است تفصیلا برخی امور مانند قتل و زنا و مردم آزاری و دزدی و... را حرام بدانند لذا معلوم نیست در بدو شریعت چه چیزهایی مباح بوده و چه چیزهایی حرام بوده.