مباحثه، تالار علمی فقاهت
مساله جدید: یک اشتباه از مرحوم شیخ حر عاملی در نسبت سند به کافی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سید محمود مددی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=16)
+---- موضوع: مساله جدید: یک اشتباه از مرحوم شیخ حر عاملی در نسبت سند به کافی (/showthread.php?tid=23)



یک اشتباه از مرحوم شیخ حر عاملی در نسبت سند به کافی - عابدی اردکانی - 19-آبان-1391

در وسایل روایت إِذَا قَالَ الْمُؤْمِنُ لِأَخِيهِ أُفٍّ خَرَجَ مِنْ وَلَايَتِهِ با این سند نقل شده است :
ُ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَيْلٍ مِثْلَهُ ( وسائل‏الشيعة ج : 12 ص : 300)
که با این وجود کلینی با واسطه محمد بن یحیی از احمد بن محمد نقل کرده و در نحوه اخذ روایت احمد بن محمد اشعری از علی بن الحسن اشکال خواهد بود ولی با رجوع به کافی معلوم می¬شود که سند طور دیگر است و به این صورت است ولی در کافی سند به این صورت است
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ التَّيْمِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِذَا قَالَ الْمُؤْمِنُ لِأَخِيهِ أُفٍّ خَرَجَ مِنْ وَلَايَتِهِ (الكافي 8 365 خطبة لأمير المؤمنين ع ..... ص : 60)
یعنی احمد بن محمد بن احمد استاد کلینی است و نحوه اخذ روایت او از علی بن الحسن که هر دو بغدادی هستند مشکلی نخوهد داشت و مرحوم شیخ حر به اعتبار تعلیق به روایات قبل این روایت را این طور درست کرده است .


RE: یک اشتباه از مرحوم شیخ حر عاملی در نسبت سند به کافی - حاجی - 21-آبان-1391

با سلام و تشکر
عابدی بیشترش کن!
لطفا این نکات را جمع آوری کنید، در طول زمان مجموعه ای نفیس برای طلاب به وجود خواهد آید.


RE اشکال و استیضاح - روشنائی - 22-آبان-1391

به نام خدا
ظاهرا روایتی که در وسائل است، صحیحه است و همه رجال سند آن امامی ثقه هستند. از کلام جنابعالی دانسته می شود که عدم بغدادی بودن هر دوی احمد بن محمد و علی بن حسن دلیل شماست که وجیه به نظر نمی رسد، چون سفر های حدیثی زیادی از روات نقل شده است.اگر ممکن است اشکال را واضحتر بیان فرمایید.(بنده در درس فقه استاد دیگری شرکت می کنم)


RE: RE اشکال و استیضاح - عابدی اردکانی - 20-آذر-1391

(22-آبان-1391, 20:18)84086 نوشته: به نام خدا
ظاهرا روایتی که در وسائل است، صحیحه است و همه رجال سند آن امامی ثقه هستند. از کلام جنابعالی دانسته می شود که عدم بغدادی بودن هر دوی احمد بن محمد و علی بن حسن دلیل شماست که وجیه به نظر نمی رسد، چون سفر های حدیثی زیادی از روات نقل شده است.اگر ممکن است اشکال را واضحتر بیان فرمایید.(بنده در درس فقه استاد دیگری شرکت می کنم)
با عرض سلام جناب استاد حفظه الله (به جعت مبنای موثوق الصدور بودن روایات)به نحوه اخذ احادیث اهمیت زیادی میدهند (جدای از صحیح بودن راویان حدیث) لذا در نقل وسایل اخذ مرحوم کلینی از مروی عنه اشکالی ایجاد میشود ولی با مراجعه و کشف خطای مرحوم شیخ حر سند درست شده و مشکل نقل کلینی نیز حل می شود .


RE: یک اشتباه از مرحوم شیخ حر عاملی در نسبت سند به کافی - 83068 - 4-دي-1391

من اصل اشکال را متوجه نشدمBlush
میشه بیشتر توضیح بدیدHuh
البته من در درس استاد مددی شرکت نمی کنم ولی به این موضوع علاقمند شدم