نکته علمی: روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28) +--- موضوع: نکته علمی: روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند (/showthread.php?tid=2352) |
روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند - مخبریان - 1-دي-1400 در روایات متعارض -اگر مرجحی نباشد- با توجه به اخبار علاجیه، برخی قائل به تخییر شدهاند به این معنا که فقیه یکی از دو روایت را برمیگزیند و مطابق با آن فتوا میدهد. اما باید دقت کرد که روایتی که به این ترتیب دلیل برای حکم شرعی قرار بگیرد، کاشفیتی از واقع ندارد (چون معنا ندارد که فقیه واقع را انتخاب کند!) وقتی کاشفیتی نداشت، دیگر اماره نیست و تنها رافع حیرت است. اگر این کبرای کلی پذیرفته شود که چیزی که کاشفیتی از واقع ندارد، مثبتات خود را ثابت نمیکند (چنان که در مورد اصول عملیهای مانند استصحاب به این موضوع تصریح شده است)، دیگر نمیتوان از این روایت در استدلالهایی که در واقع تمسک به مُثبِتات روایت است. RE: روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند - مخبریان - 19-ارديبهشت-1401 به این مطلب حضرت امام اشاره کردهاند: نقل قول:التنبيه الأوّل: في معنى التخيير في المسألة الاصوليةظاهراً حضرت امام اشکال را پذیرفتهاند اما در انتهای کلام ادعا کردهاند که مفاد اخبار تخییر این است که به همهی مدالیل اخبار اخذ شود؛ به این ترتیب مثبتات اخبار را حجت کردهاند. دلیل این ادعا را متوجه نشدم و متوجه نشدم که چرا در تخییر اخذ به جمیع مدالیل موضوع حجیت است اما در استصحاب چنین نیست؟! RE: روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند - مخبریان - 29-خرداد-1401 سید یزدی در کتاب «التعارض» در تنبیه سوم از تنبیهات مربوط به قاعدهی ثانوی در تعارض، بحث مبسوطی در این زمینه ارائه دادهاند تا ثابت کنند که لوازم هر دو روایت حجت هستند. مراجعه به آن مفید است: التعارض، صص 303 تا 309.
|