مباحثه، تالار علمی فقاهت
مناقشه در مثال عنب و زبیب برای بحث استصحاب تعلیقی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: مناقشه در مثال عنب و زبیب برای بحث استصحاب تعلیقی (/showthread.php?tid=2355)



مناقشه در مثال عنب و زبیب برای بحث استصحاب تعلیقی - مسعود عطار منش - 3-دي-1400

استاد شبیری در جلسه51 مورخ1دی1400 فرمودند:
مثال معروفی که برای استصحاب تعلیقی مطرح می شود عنبی است که قضیه تعلیقی اذا غلی یحرم در موردش صادق است و صدق این قضیه پس از تبدیل شدن به زبیب مشکوک میشود.
اما باید دانست همانطور که دیگران متذکر شدند این مثال درست نیست چون دلیل شرعی می گوید عصیر عنبی اذا غلی یحرم و عصیر یعنی آبی که با فشردن خارج می شود پس با توجه به این که زبیب آبی ندارد عصیر الزبیب هم معنا ندارد و این که آبی از خارج به آن اضافه شود و جوشانده شود موضوع جدیدی برای حرمت محسوب می شود و قابل استصحاب نیست.


RE: مناقشه در مثال عنب و زبیب برای بحث استصحاب تعلیقی - سید محمد صادق رضوی - 3-دي-1400

یعنی اگر فرضا خود انگور را بگذاریم تخمیر شود یا جوش بیاید حرام نیست؟
چه بسا از مجموع روایات استفاده شود خصوص عصیر موضوعیت ندارد.


RE: مناقشه در مثال عنب و زبیب برای بحث استصحاب تعلیقی - مسعود عطار منش - 4-دي-1400

ممکن است از آب فشرده شده به مطلق آب انگور ولو فشرده نباشد و در درونش باشد الغای خصوصیت شود ولی نه این که اگر مانند زبیب باشد که با آب بیرونی می جوشد بتوان الغای خصوصیت کرد لذا قیاس شما مع الفارق است.