تهافت کلام شیخ انصاری در بحث استصحاب تعلیقی با مبانی ایشان - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25) +---- موضوع: تهافت کلام شیخ انصاری در بحث استصحاب تعلیقی با مبانی ایشان (/showthread.php?tid=2369) |
تهافت کلام شیخ انصاری در بحث استصحاب تعلیقی با مبانی ایشان - مسعود عطار منش - 7-دي-1400 استاد شبیری در درس اصول جلسه55 مورخ7دی1400 فرمودند: در بحث استصحاب تعلیقی یک اشکال مطرخ شده است مبنی بر اینکه حکم معلق قبل از تحقق قیدش وجود خارجی ندارد تا استصحاب شود. مرحوم شیخ انصاری در پاسخ به این اشکال می فرماید حکم معلق، عدم محض نیست و همین مقدار از تحقق برای استصحاب کافیست. مرحوم سید یزدی در اشکال به مرحوم شیخ می فرماید شما که واجب مشروط را انکار می کنید نباید برای حکم مشروط حقیقتی قایل باشید. RE: تهافت کلام شیخ انصاری در بحث استصحاب تعلیقی با مبانی ایشان - رضا اسکندری - 8-دي-1400 (7-دي-1400, 14:07)مسعود عطار منش نوشته: استاد شبیری در درس اصول جلسه55 مورخ7دی1400 فرمودند:این مطلب را باید بیشتر توضیح بدهید. چون مرحوم شیخ در واجب مشروط معتقد است، حکم هیچ قیدی ندارد و قید به متعلق وجوب تعلق گرفته است پس اتفاقا حکم قبل از تحقق شرط ثابت است. خود مرحوم سید هم به این مطلب ملتفت بوده و تلاش کرده برای آن پاسخی بدهد. RE: تهافت کلام شیخ انصاری در بحث استصحاب تعلیقی با مبانی ایشان - 105767 - 8-دي-1400 شیخ رضوان الله تعالی علیه در مواردی که حکم با هيئت بیان میشود می فرماید چون هیئت معنای حرفی و لذا جزئی هست قید به ماده میخوره نه به هیئت، ولی در مواردی که حکم با معنای اسمی بیان بشه این مشکل اصلا وجود نداره، و حکم مشروط رو ظاهراً می پذیره، و استصحاب تعلیقی هم در همین موارد هست که حکم معلقه. و الا اگر حکم فعلی و منجز باشه که از بحث خارجه. هر چند در ذهنم هست که بعضی قائلند که واجب مشروط شیخ رضوان الله تعالی علیه غیر واجب معلق صاحب فصول رضوان الله تعالی علیه هست. RE: تهافت کلام شیخ انصاری در بحث استصحاب تعلیقی با مبانی ایشان - 105767 - 8-دي-1400 البته وجه دیگهای شیخ رضوان الله تعالی علیه داره که شامل مواردی که با معنای اسمی بیان شده هم میشه. |