مباحثه، تالار علمی فقاهت
دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت (/showthread.php?tid=2382)



دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت - محمود رفاهی فرد - 11-دي-1400

استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل...
برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما گذشته از این که تعبیر تخلیط در نقل نجاشی نیامده، قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده است؛ از جمله این که برخی از موارد استثناء شده، ناظر به خلل هایی چون ارسال و مبهم بودن راوی و انقطاع در سند است و مشخص است که مشکل این موارد، مشکل رجالی و سندی بوده و نه مضمونی و لذا از عدم استثناء، وثاقت در نظر ابن ولید ثابت می شود...
خارج فقه استاد شبیری،  95/9/28


RE: دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت - سید محمد صادق رضوی - 12-دي-1400

با توجه به اینکه رفتار ابن ولید در خصوص کتاب نوادر الحکمة خاص و بی نظیر است، این استفاده ی عام واقعا مشکله. اگر این مطلب، واقعا عقیده ی ابن ولید در نقل روایات تمام آثار مصنّفین بود، باید حتما بازتاب گسترده تری می داشت.
در مجموع ملاک دقیق این استثنا دانسته نیست و قابل استفاده در توثیق عام نخواهد بود.





RE: دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت - محمود رفاهی فرد - 16-دي-1400

متوجه اشکال اولتان نشدم. مطلبی که ادعا شده، وثاقت مشایخ محمد بن احمد بن یحیی است که توسط ابن ولید استثناء نشده اند نه هر مصنفی.
اما این که معیار این استثناء روشن نیست؛ قائلین به این توثیق، سعی کرده اند با قرائنی، این معیار را مشخص کنند و همان ضعف و وثاقت مشایخ بدانند که البته جای بحث دارد چنانکه در یادداشت دیگری اشاره کردم