مباحثه، تالار علمی فقاهت
معنای عدم سماع حریز از امام صادق - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: معنای عدم سماع حریز از امام صادق (/showthread.php?tid=2429)



معنای عدم سماع حریز از امام صادق - عرفان عزیزی - 4-بهمن-1400

برخی از اساتید راجع به این عبارت کشی محمد بن مسعود، قال: حدثني محمد بن نصير، قال: حدثني محمد ابن عيسى، عن يونس، قال، لم يسمع حريز بن عبد اللّه من أبي عبد اللّه عليه السّلام الا حديثا أو حديثين‏،(کشی ج۲ص۶۸۰)فرمودند معنای کلام کشی این است که حزیر مستقیم سماع نکرده است نه اینکه روایت از امام صادق یک یا دو حدیث داشته باشد. لم یسمع مساوی لم یرو نیست



RE: معنای عدم سماع حریز از امام صادق - محمود رفاهی فرد - 4-بهمن-1400

لطفا مرادتان را توضیح دهید. اول نوشته اید که مستقیم سماع نکرده که مشعر به این است که می خواهید بفرمایید با واسطه سماع کرده که خب این چیزی را حل نمی کند ولی در ذیل که نوشته اید لم یسمع مساوی لم یرو نیست گویا می خواهید بفرمایید که از غیر طریق سماع، مستقیما از امام علیه السلام اخذ کرده است. آیا مرادتان مکاتبه است؟ چنانکه برخی مطرح کرده اند...


RE: معنای عدم سماع حریز از امام صادق - حسین بن علی - 4-بهمن-1400

حریز احادیث خیلی زیادی مستقیم از امام صادق دارد
یا اشتباه کرده یا وسایط ثقات حذف شده


RE: معنای عدم سماع حریز از امام صادق - عرفان عزیزی - 5-بهمن-1400

(4-بهمن-1400, 14:16)محمود رفاهی فرد نوشته: لطفا مرادتان را توضیح دهید. اول نوشته اید که مستقیم سماع نکرده که مشعر به این است که می خواهید بفرمایید با واسطه سماع کرده که خب این چیزی را حل نمی کند ولی در ذیل که نوشته اید لم یسمع مساوی لم یرو نیست گویا می خواهید بفرمایید که از غیر طریق سماع، مستقیما از امام علیه السلام اخذ کرده است. آیا مرادتان مکاتبه است؟ چنانکه برخی مطرح کرده اند...

مقصود دومی هستش طریق تحمل سماعی نفی شده


RE: معنای عدم سماع حریز از امام صادق - عرفان عزیزی - 5-بهمن-1400

(4-بهمن-1400, 23:17)حسین بن علی نوشته: حریز احادیث خیلی زیادی مستقیم از امام صادق دارد
یا اشتباه کرده یا وسایط ثقات حذف شده

نکته همینه میگن آقای خویی لم یسمع رو مساوی با لم یرو دانسته اند که برخی اساتید گفتن این اشتباه است