مباحثه، تالار علمی فقاهت
اشکال آیت الله هاشمی شاهرودی در ریان لاتعاد در شروط عقلی ناشی از قول به امتناع اجتماع - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: اشکال آیت الله هاشمی شاهرودی در ریان لاتعاد در شروط عقلی ناشی از قول به امتناع اجتماع (/showthread.php?tid=2441)



اشکال آیت الله هاشمی شاهرودی در ریان لاتعاد در شروط عقلی ناشی از قول به امتناع اجتماع - شهبازی - 10-بهمن-1400

آیت الله هاشمی شاهرودی در رابطه با جریان لاتعاد در شروط ناشی از قول به امتناع اجتماع امر و نهی مثل شرطیت اباحه مکان می فرمایند جریان لاتعاد در اینموارد محل اشکال می باشد زیرا لاتعاد ناظر به اجزاء و شروط متعارف شرعی می باشد و اطلاقی نسبت به شروط عقلی ناشی از قول به امتناع اجتماع ندادر چراکه در اینموارد سوال این است که لاتعاد چطور می خواهد عمل را تصحیح کند آیا می خواهد حرمت غصب را بردارد که این خلاف ظاهر لاتعاد است و لاتعاد ناظر به احکام دیگر نیست تا با رفع انها صلات را تصحیح کند و اینکه بگوییم لاتعاد شرطیت سجود (که علماء اتحادی بودن ترکیب را در آن پذیرفته اند) برمی دارد نیز صحیح نیست زیرا سجده رکن است و اینهم که گفته شود لاتعاد از باب استیفاء ملاک این نماز را مسقط تکلیف قرار می دهد صحیح نیست زیرا این هم خلاف ظاهر لاتعاد است که در صدد تصحیح عمل است و در برخی روایات تعبیر تمت صلاته آمده و لذا نمی شود حمل بر مسقطیت شود
استاد شهیدی در جواب می فرمایند لاتعاد به لحاظ اثباتی که مشکلی ندارد و فوقش در توجیه ثبوتی مسقطیت را می پذیریم و قبول نداریم که حمل بر مسقطیت خلاف ظاهر باشد.