مباحثه، تالار علمی فقاهت
تفاوت حدثنا و اخبرنا در روایات شیخ صدوق - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: قواعد رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=30)
+--- موضوع: تفاوت حدثنا و اخبرنا در روایات شیخ صدوق (/showthread.php?tid=2464)



تفاوت حدثنا و اخبرنا در روایات شیخ صدوق - محمود رفاهی فرد - 25-بهمن-1400

شیخ صدوق با تعابیر مختلفی از مشایخشان نقل حدیث کرده اند. به طور کلی می توان این تعابیر را در 4 قسم قرار داد:
1- موارد تعبیر به حدثنا یا حدثنی
2- موارد تعبیر به اخبرنا یا اخبرنی
3- مواردی که با الفاظ دیگری (نظیر سمعت) نقل کرده اند
4- مواردی که هیچ تعبیری به کار نبرده اند و سند را با نام شیخ خود آغاز کرده اند.
با بررسی موارد قسم دوم متوجه می شویم که نسبت به شخصیت های خاصی (نظیر سجزی و طبرانی) نوعا یا همواره تعبیر اخبرنا/اخبرنی به کار برده اند. همچنین، در تعدادی از این موارد، تصریح به اجازه و یا انتقال حدیث از طریق مکاتبه کرده اند. از سوی دیگر، ظاهرا هیچ موردی نمی بینیم که حدثنا/حدثنی را با اجازه یا مکاتبه به کار برده باشند. مجموع این شواهد، نشانگر این است که اخبرنا و حدثنا در نظر شیخ صدوق متفاوت بوده و ظاهرا نسبت به راویانی که از طریق سماع و قرائت از آنها تحمل حدیث نکرده اند، تعبیر اخبرنا/اخبرنی به کار می برده اند. البته این امر، همیشگی و بدون استثناء نیست و نیز نشان نمی دهد که هر جا تعبیر به حدثنی/حدثنا کرده اند، حدیث را از راه سماع و قرائت به دست آورده باشند (این احتمال مطرح است که نسبت به کسانی که ارتباط سماع و قرائتی با آن ها نداشته اند تعبیر به اخبرنا کرده باشند و نسبت به افرادی که چنین ارتباطی با آن ها داشته اند، در مطلق موارد تعبیر به حدثنا کرده باشند ولو در احادیثی که از این افراد به سماع و قرائت اخذ نکرده باشند)