مباحثه، تالار علمی فقاهت
پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد مفیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=56)
+---- موضوع: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر (/showthread.php?tid=2597)



پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - عرفان عزیزی - 20-تير-1401

مرحوم شیخ انصاری در بحث حجیت خبر واحد ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون فرموده این آیه دلالت بر حجیت ندارد چرا که احتمال دارد مراد آیه این باشد که سوال کنید تا برای شما علم حاصل شود نه اینکه مفاد ظنی حجت شود
استاد از آیت الله بهجت جوابی نقل کردند ایشان فرمودند:احتمالی که شیخ مطرح کردند موونه ی بیشتری می طلبد یعنی اگر مراد گوینده این است که برو از عالم سوال کن تا برای تو علم حاصل شود باید تنبیه داده شود مثلا گفته می شد: ان کنتم لا تعلمون فاسئلوا اهل الذکر حتی یحصل لکم العلم و حال آن که اگر مراد حجیت قول ظنی مسئول عنه باشد این موونه ی زائدی نمی طلبد.معمولا با سوال از یک عالم برای مخاطب علم حاصل نمی شود بلکه باید به دنبال مطلب از دیگران هم باشد و مساله را پیگیری کند که این ها بیان زائد نیاز دارد.


RE: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - شهبازی - 22-تير-1401

سلام علیکم اینطور که آیت الله بهجت فرمودند حجیت حدسیات هم ظاهرا اثبات میشه
(20-تير-1401, 20:05)عرفان عزیزی نوشته: مرحوم شیخ انصاری در بحث حجیت خبر واحد ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون فرموده این آیه دلالت بر حجیت ندارد چرا که احتمال دارد مراد آیه این باشد که سوال کنید تا برای شما علم حاصل شود نه اینکه مفاد ظنی حجت شود
استاد از آیت الله بهجت جوابی نقل کردند ایشان فرمودند:احتمالی که شیخ مطرح کردند موونه ی بیشتری می طلبد یعنی اگر مراد گوینده این است که برو از عالم سوال کن تا برای تو علم حاصل شود باید تنبیه داده شود مثلا گفته می شد: ان کنتم لا تعلمون فاسئلوا اهل الذکر حتی یحصل لکم العلم و حال آن که اگر مراد حجیت قول ظنی مسئول عنه باشد این موونه ی زائدی نمی طلبد.معمولا با سوال از یک عالم برای مخاطب علم حاصل نمی شود بلکه باید به دنبال مطلب از دیگران هم باشد و مساله را پیگیری کند که این ها بیان زائد نیاز دارد.



RE: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - عرفان عزیزی - 27-تير-1401

به نظر می رسد لب کلامشان این باشد که بنای عقلا در رجوع به خبره منوط به حصول اطمینان نیست


RE: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - مسعود عطار منش - 30-مرداد-1401

اگر تقریب مرخوم آیت الله بهجت رو بپذیریم به نظر می رسه دلالتش بر وجوب تقلید روشن تر باشه از حجیت خبر واحد چون صدق عنوان اهل ذکر بر راوی بما هو راوی قدری مشکل است ولی بر عالم عادل دوازده امامی... ساده تر است.


RE: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - عرفان عزیزی - 2-شهريور-1401

استاد این کلام آقای بهجت را نقل کردند که صرفا آن اشکال خاص شیخ را جواب بدهند
از سایر جهات بحث نکردند.اما شاید بشه این طور گفت که راوی بما هو راوی از این جهت که حامل کلام اهل الذکر است صدق این عنوان بر او مشکلی ندارد یعنی شخص جاهل به عالم رجوع می کند این آیه ارشاد به همان بنای عقلایی است و راوی بما هو راوی عالم است یعنی حامل علم اهل بیت است


RE: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - مسعود عطار منش - 9-شهريور-1401

فرض کنید یک راوی تعداد اندکی روایت از اهل بیت نقل کند آیا حامل علم اهل بیت بر او صادق است؟
بر خلاف مجتهد جامع الشرایط که صدق این عنوان بر او خیلی راحت تر است


RE: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - عرفان عزیزی - 10-شهريور-1401

صدق این عناوین تشکیکی است مراتب ضعیف دارد که ولو یک روایت طرف از معصوم تلقی کرده حامل کلام امام است


RE: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر - مسعود عطار منش - 19-شهريور-1401

صرف حامل کلام بودن برای صدق اهل ذکر مشکل است!
نظر شما چیه؟