مباحثه، تالار علمی فقاهت
عدم صحت استصحاب در مجهولی التاریخ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: عدم صحت استصحاب در مجهولی التاریخ (/showthread.php?tid=2642)



عدم صحت استصحاب در مجهولی التاریخ - مسعود عطار منش - 8-مهر-1401

جلسه 3 مورخ 16/6/140‪1
وقتی می دانیم دو حادثه داریک ولی نمی دانیم کدامیک مقدم و کدام موخر است با این فرض که هر دو تاریخشان مجهول است دو مرحله بحث وجود دارد:
1.جریان ذاتی استصحاب
2. معارض داشتن آن
محقق خراسانی می فرماید در فرض ذکر شده استصحاب ذاتا جریان ندارد نه اینکه معارضه کند چون شرط جریان استصحاب آن است که اتصال زمان متیقن به زمان مشکوک محرز باشد.
وقتی حادثین مجهول تاریخ هستند جریان استصحاب در آنها به این نحو است که می گوییم اصل آن است که الف تا زمان واقعی ب موجود نشده است حال اگر زمان واقعی ب زمان دوم باشد معنایش اینست که الف در زمان اول محقق شده است در نتیجه وجود الف در زمان اول مانع اتصال عدم قبل و بعد از زمان اول به یکدیگر می شود و حتی احتمال آن نیز مانع احراز اتصال زمان یقین و شک است.