مباحثه، تالار علمی فقاهت
استصحاب جزء الموضوع (2) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: استصحاب جزء الموضوع (2) (/showthread.php?tid=2653)



استصحاب جزء الموضوع (2) - مسعود عطار منش - 5-آبان-1401

اصول 2/8/140‪
اشکال دومی که نسبت به استصحاب جزء الموضوع مطرح شده است عبارت از این است اگر یک جزء را با استصحاب و جزء دیگر را بالوجدان احراز کنیم نمی توانیم اثر مورد نظر را مترتب کنیم زیرا علاوه بر این دو حزء یک شیء سومی به نام اجتماع و اقتران این دو جزء نیز در ترتب حکم دخالت دارد و عنوان اجتماع قابل اثبات نیست مگر اینکه اجتماع دو جژء به شکل ترکیبی باشد نه تقییدی.
استاد فرمودند تقییدی و ترکیبی بودن رابطه اجزا تفاوت ماهوی روشنی ندارد و این تفکیک بلحاظ ثبوتی نامفهوم است زیرا در تمام موضوعات مرکبه یک نحو تقیدی ببن اجزا وجود دارد که اگر بخواهیم اینگونه اشکال کنیم این تقید با استصحاب ثابت نمی شود حتی مورادی مثل طهارت که جزء الموضوع صحت صلات است که در خود روایات نیز بیان شده است نیز با این اشکال مواجه می شود.