نظر نهایی استاد در بحث تعاقب حادثین - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25) +---- موضوع: نظر نهایی استاد در بحث تعاقب حادثین (/showthread.php?tid=2659) |
نظر نهایی استاد در بحث تعاقب حادثین - مسعود عطار منش - 20-آبان-1401 درس اصول جلسه 25 مورخ 19/8/1401 به نظر ما ادله استصحاب نآظر به شکی است که در عمود زمان واقع می شود نه شک در زمان یک حادثه نسبت به حادثه دیگر. در نتیجه در صورتی که یک حادثه مجهول التاریخ و یک حادثه معلوم التاریخ است استصحاب تنها در مجهول التاریخ جاری می شود چون شک در مجهول التاریخ شک در عمود زمان است ولی اصل در معلوم التاریخ جاری نمی شود که معلوم التاریخ در عمود زمان معلوم است نه مشکوک و شکی که در آن وجود دارد نسبت به حادثه دیگر است. همچنین در جایی که هر دو مجهول التاریخ هستند اصل در هیچ طرف ذاتا جاری نیست چون هر یک از دو حادثه زمانی اثر دارند که در زمان حادثه دیگر واقع شوند لذا استصحاب در هر کدام بخواهد جاری شود باید نسبت به حادثه دیگر سنجیده شود و همانطور گفتیم شک نسبت به حادثه دیگر مشمول ادله استصحاب نیست. |