روایاتی که منافی انگاره ظهور نهی در تحریم است - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28) +--- موضوع: روایاتی که منافی انگاره ظهور نهی در تحریم است (/showthread.php?tid=2700) |
روایاتی که منافی انگاره ظهور نهی در تحریم است - مخبریان - 25-آذر-1401 در کتاب علل الشرایع آمده است: نقل قول:باب علة كراهية الثوم و البصل و الكراثهمانطور که مشاهده میشود در روایت داود بن فرقد که با سند دیگر در محاسن و تهذیب هم نقل شده است (تهذيب الأحكام، ج 9، ص 96؛ المحاسن، ج 2، ص 523) بین نهی پیامبر ص و تحریم از سوی ایشان فرق گذاشته شده است. امام صادق ع فرمودند که پیامبر تنها نهی کردند و نگفتند که حرام است. این روایت خلاف تصور رایج ما از ظهور نهی در حرمت است. RE: روایاتی که منافی انگاره ظهور نهی در تحریم است - مخبریان - 25-آذر-1401 روایت دیگری که بین نهی نبوی و حرمت تفاوت گذاشته است، روایت زیر است: نقل قول:10- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُمَا سَأَلَاهُ عَنْ أَكْلِ لُحُومِ الْحُمُرِ الْأَهْلِيَّةِ قَالَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْهَا وَ عَنْ أَكْلِهَا يَوْمَ خَيْبَرَ وَ إِنَّمَا نَهَى عَنْ أَكْلِهَا فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ لِأَنَّهَا كَانَتْ حَمُولَةَ النَّاسِ وَ إِنَّمَا الْحَرَامُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْقُرْآنِ. طبق این روایات هم پیامبر نهی کردهاند اما از این نهی حرمت استفاده نشده است. تا این مقدار مشکلی نیست. نکتهٔ روایت این است که حرام را منحصر در چیزهایی دانسته است که در قرآن حرام شده است. RE: روایاتی که منافی انگاره ظهور نهی در تحریم است - مخبریان - 25-آذر-1401 نقل قول: الْقَاسِمُ عَنْ أَبَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ عَنِ الْفَضْلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ بَلَغَ عُمَرَ أَنَّ أَهْلَ الْعِرَاقِ يَزْعُمُونَ أَنَّ عُمَرَ حَرَّمَ الْمُتْعَةَ فَأَرْسَلَ فُلَاناً قَدْ سَمَّاهُ فَقَالَ أَخْبِرْهُمْ أَنِّي لَمْ أُحَرِّمْهَا وَ لَيْسَ لِعُمَرَ أَنْ يُحَرِّمَ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وَ لَكِنْ عُمَرُ قَدْ نَهَى عَنْهَا. RE: روایاتی که منافی انگاره ظهور نهی در تحریم است - مخبریان - 25-آذر-1401 نقل قول:1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ بُرَيْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الرَّطْبَةِ تُبَاعُ قِطْعَةً أَوْ قِطْعَتَيْنِ أَوْ ثَلَاثَ قِطَعَاتٍ فَقَالَ لَا بَأْسَ قَالَ وَ أَكْثَرْتُ السُّؤَالَ عَنْ أَشْبَاهِ هَذِهِ فَجَعَلَ يَقُولُ لَا بَأْسَ بِهِدر این روایت اگر مراد از جملهٔ آخر این باشد که چنین معاملهای را برای سالهای دیگر حرام نکردند، شاهدی برای بحث ما نیست، اما اگر مراد این باشد که حضرت برای آن سال چنین نهیای کردند و حتی برای همان سال هم حرام نکردند، شاهد بحث ماست؛ مگر این که گفته شود که کلاً نهی در معاملات دلالت بر حرمت ندارد که در این صورت این روایت کاملاً از بحث ما خارج خواهد شد. با توجه به برخی روایات دیگر میتوان گفت که نهی تنها برای همان سال بوده است، زیرا در روایت حلبی آمده است: نقل قول:2- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ شِرَاءِ النَّخْلِ وَ الْكَرْمِ وَ الثِّمَارِ ثَلَاثَ سِنِينَ أَوْ أَرْبَعَ سِنِينَ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ يَقُولُ إِنْ لَمْ يُخْرِجْ فِي هَذِهِ السَّنَةِ أَخْرَجَ فِي قَابِلٍ وَ إِنِ اشْتَرَيْتَهُ فِي سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فَلَا تَشْتَرِهِ حَتَّى يَبْلُغَ فَإِنِ اشْتَرَيْتَهُ ثَلَاثَ سِنِينَ قَبْلَ أَنْ يَبْلُغَ فَلَا بَأْسَ |