ترخیص واقعی و ظاهری - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد سیدمحمود مددی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=44) +---- موضوع: ترخیص واقعی و ظاهری (/showthread.php?tid=2719) |
ترخیص واقعی و ظاهری - مخبریان - 2-دي-1401 فعلی مانند شرب آب را در نظر بگیرید:
در محرمات هم همینطور است. مولا شرب خمر را ممنوع میکند. سپس بدون این که اذنی در شرب خمر دهد، اذن میدهد که با تکلیف او در حرمت شرب این خمر مخالفت شود. پس ترخیص نسبت به یک فعل، ترخیص واقعی یا اباحه است و ترخیص در مخالفت یک تکلیف (ایجاب یا تحریم) ترخیص ظاهری است. برگرفته از دروس خارج اصول فقه استاد سید محمود مددی، مباحث قطع، جلسهٔ ۹، ۹ مهر ۱۴۰۱.
RE: ترخیص واقعی و ظاهری - مخبریان - 6-دي-1401 چنین تعریفی از ترخیص واقعی و ظاهری را از علمای دیگر نشنیده بودم. در هر حال به نظرم معنایی که برای ترخیص ظاهری بیان شده است، مستبطن ترخیص واقعی است زیرا نمیشود که مولا نوشیدن آبی را تحریم نماید؛ بعد اذن در مخالفت این تحریم بدهد ولی اگر از ان بپرسیم که آیا اذن در نوشیدن آن آب داده است یا نه؟ پاسخ دهد که نه من هیچ اذنی در نوشیدن آن آب نداده و نمیدهم! این دو تا با هم جمع نمیشوند. در واقع مفهوم اذن در فعل (یا ترک) و اذن در مخالفت تکلیف مفهوماً دو چیز هستند اما مصداقاً چنان تصادقی دارند که عرف آنها را ملازم هم میبیند. اگر علاوه بر تغایر مفهومی، در مصداق هم تلازمی نداشتند، این همه بحث در جمع حکم ظاهری و واقعی بین علما در نمیگرفت. RE: ترخیص واقعی و ظاهری - مخبریان - 20-دي-1401 توضیحات استاد در مورد مختارشان در تفسیر احکام ظاهری
اگر نمیدانیم که شرب یک مایع که در واقع نجس است، حلال است یا حرام، هم حرمت واقعی داریم و هم ترخیص در مخالفت این طلب لزومی. مشهور حکم ظاهری را ترخیص در شرب میگیرند؛ ولی به نظر ما ترخیص در مخالفت طلب احتمالی است. (مراد از طلب احتمالی، طلبی است که در واقع وجود دارد؛ اما مکلف چون نمیداند، فقط احتمالش را میدهد. و منظور طلبی نیست که بودن یا نبودش معلوم نباشد) اما چرا حکم ظاهری را ترخیص در مخالفت قرار دادهایم، نه ترخیص در فعل؟ به دو نکته ما چنین تعریفی را برای ترخیص ظاهری برگزیدهایم:
برگرفته از دروس خارج اصول فقه استاد سید محمود مددی، مباحث قطع، جلسهٔ ۶۸، ۱۷ دی ۱۴۰۱.
|