تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14) +---- موضوع: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت (/showthread.php?tid=2723) صفحات
1
2
|
تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - محمد رضایی - 3-دي-1401 الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة، السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما. فالمخاطب هو؟ المجتمع الذي يتولإه النبي صلی الله عليه و اله، و هذا الحكم لم يكن منحلا الی كل فرد من افراد المجتمع فالقدر المتيقن منه النبي و الإمام بمنزلته. و هذا لا ينافي اطلاق الآیة بحسب الازمان لإنه لو كان المخاطب بهذا الخطاب الإمام و النبي عليهما السلام فهذا الحكم ابدي و لكن لا بد من تحصيل شرطه ان امكن و هو اقامة حكم اسلامي يترئسه المعصوم عليه السلام و لم يحرز اطلاق هذه الادلة لمجتمع فقدوا فيه نبيهم و امامهم و صاروا ايتام. من اين نحرز ان هذا المجتمع مخاطب بهذه الاية، يخاطب بقوله تعالی الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماه جلدة حتی نقول بان القدر المتيقن هو الفقيه العادل الذي يوجد في هذا المجتمع. و هذا اشكال لابد من التامل فيه. خارج فقه صوم، سال دوم درس سوم، 22مهرماه1401 RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - محمد رضایی - 3-دي-1401 در اینجا استدلالی از صاحب جواهر در مورد اقامه حدود در عصر غیبت نقل می شود و بخشی از آن که مربوط به تعطیلی امور است مورد نقد واقع می شود: ثم صاحب الجواهر يقول: بفحوى ما سمعته من جواز إقامة السيد الحد و الوالد و الزوج على القول بهما مع أمن الضرر، بل القطع باولوية الفقيه من غيره بعد ان جعله الامام حاكما و خليفة بل لولا عموم الولاية لبقي كثير من الامور المتعلق بالشيعة معطلة فمن الغريب وسوسة بعض الناس في ذلك بل كانه ما ذاق من طعم الفقه شيئا و لا فهم من لحن قولهم و رموزهم امرا و لا تامل المراد من قولهم. اذا فرض صاحب الجواهر ان الامور تعطل، فنقول: بمقدار ان لاتعطل يلتزم بولاية الفقيه، و لكنه اذا لمنقل بالولاية المطلقة للفقيه لايعطل الامور. بمقدار الذي تعطل الامور نلتزم بثبوت الولاية للفقيه ان كان مقتضی القاعدة الاولية عدم صلاحية الاشخاص العاديين للتصرف كالتصرف في اموال القصّر و الغيّب أو التصرف في الشؤون العامة كالانفال و نحو ذلك. نلتزم بان القدر المتيقن ممن يصلح للتصدي هو الفقيه العادل الذي له كفائة اجتماعية في هذه الشؤون، و اما ان له اقامة الحدود هل نحتاج في ادارة المجتمع الی اقامة الحدود؟ نعم نحتاج الی التعذير و الا لصار حرج و مرج في المجتمع، لأنتشر الفوضا في المجتمع. و اما نقيم الحدود نعدم المرتدين نجلد الزناة، لادليل علی ذلك، لايصير حرج و مرج اذا عطلنا الحدود بالنسبة الی حقوق الله. و لاجل ذلك انكر السيد الحكيم في كتاب مصاحب المنهاج ثبوت ولاية الفقيه في اقامة الحدود و نحوها. خارج فقه صوم، سال دوم درس چهارم، 23مهرماه1401 RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - مسعود عطار منش - 12-دي-1401 اجلدوا و اقطعوا خطاب به مومنین است نه خطاب به نبی صلوات الله علیه و آله پس مکلف به جلد و قطع مومنین هستند با این توضیح که اولا با قیام من به الکفایه از بقیه ساقط می شود و ثانیا به لحاظ عقلایی جرم شخص باید در دادگاه عادله ثابت شود و الا اینکه هر کس بخواهد به تشخیص خود اقدام کند مستلزم هرج و مرج و سو استفاده بوده و اگر نامعقول نباشد دست کم خلاف ارتکاز است ولی قید حضور معصوم از کجای آیه استفاده می شود. RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - علی آمنی - 12-دي-1401 (3-دي-1401, 16:49)محمد رضایی نوشته: الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة، السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما. فالمخاطب هو؟ المجتمع الذي يتولإه النبي صلی الله عليه و اله، و هذا الحكم لم يكن منحلا الی كل فرد من افراد المجتمع فالقدر المتيقن منه النبي و الإمام بمنزلته. و هذا لا ينافي اطلاق الآیة بحسب الازمان لإنه لو كان المخاطب بهذا الخطاب الإمام و النبي عليهما السلام فهذا الحكم ابدي و لكن لا بد من تحصيل شرطه ان امكن و هو اقامة حكم اسلامي يترئسه المعصوم عليه السلام و لم يحرز اطلاق هذه الادلة لمجتمع فقدوا فيه نبيهم و امامهم و صاروا ايتام. من اين نحرز ان هذا المجتمع مخاطب بهذه الاية، يخاطب بقوله تعالی الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماه جلدة حتی نقول بان القدر المتيقن هو الفقيه العادل الذي يوجد في هذا المجتمع.با توجه به اشکالی که استاد مطرح کرده اند این اشکال در همه خطابات شارع مانند زکات و خمس و ... وارد نیست؟ RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - علاوی - 14-دي-1401 نقل قول:حجت الاسلام حسین طائب، معاون اسبق ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، فرمانده سابق اطلاعات سپاه فکر نمی کنم الآن هم دقیقاً قرار بر اجرای کامل حدود باشد بطور نمونه در قانون جدید مجازات اسلامی بطور کلی نامی از سنگسار برده نشده است و چنین مجازاتی بطور کلی از قانون حذف شده است. نقل قول:در ماده«۲۲۵» قانون جدید بدون هیچ اشارهای به مجازات سنگسار آمده است، حد زنا در موارد زیر اعدام است... یا اینکه دیگر در صورتیکه وارثان دو برادر باشند یکی مسلمان و یکی مسیحی، هر دو ارث می برند و اینطور نیست که فقط برادر مسلمان ارث ببرد. نقل قول:این خبر از طرف دوستی کلیمی رسید: RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - علاوی - 14-دي-1401 در موارد مرتبط این است که در صورتیکه کسی مرتکب قتل شود، حق خانواده مقتول است که بین قصاص و دیه یکی را انتخاب کنند. سؤال اینجاست که در شرایط قاتل باید خود را تسلیم خانواده مقتول کند یا اینکه باید خود را تسلیم پلیس و دستگاه قضایی کند؟ زیرا در صورتیکه خانواده مقتول به دریافت دیه راضی شوند. قاتل همچنان از تبعات کار خود نظیر منع استخدام در دستگاه دولتی و حبس تعزیری و ... در رنج خواهد بود. در نمونه ای نوجوانی پس از ارتکاب قتل داوطلبانه با امام جمعه شهر خود مشورت کرده و طبق نظر مشاوره ای او خودش را به پلیس تسلیم کرده و سپس قصاص شده است. آیا امام جمعه باید می گفته که خودش را تسلیم پلیس کند یا اینکه باید تسلیم خانواده مقتول کند؟ اینجا کلیک کنید اینجا کلیک کنید RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - علاوی - 16-دي-1401 در آستانه ایام سالروز ولادت حضرت زهرا سلامالله علیها، جمعی از بانوان فرهیخته، مادران برگزیده و فعالان عرصههای فرهنگی، اجتماعی و علمی، صبح امروز (چهارشنبه) با حضرت آیتالله خامنهای دیدار کردند. 1401/10/14 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=51648 RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - علاوی - 20-دي-1401 (12-دي-1401, 13:46)مسعود عطار منش نوشته: اجلدوا و اقطعوا خطاب به مومنین است نه خطاب به نبی صلوات الله علیه و آله پس مکلف به جلد و قطع مومنین هستند .... ولی قید حضور معصوم از کجای آیه استفاده می شود. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ قید حضور معصوم (ع) از کجای آیه نمازجمعه استفاده می شود؟ در مورد علت کثرت روایات رسیده با مضمون اصل اقامه نمازجمعه این سؤال مطرح است که مگر در زمان حضور معصومین(ع) نماز جمعه توسط امامیه اقامه می شده که سبب شده بوده که امامیه از معصومین(ع) این حجم زیاد پرسش فقهی در مورد اقامه جمعه بپرسند؟ در زمان حضور معصومین(ع) نصب امام جمعه با اذن معصوم(ع) لازم است، گزارشی نداریم که معصومین(ع) کسی را برای اقامه جمعه اذن داده باشند و با اقامه نشدن جمعه، چگونه بوده است که امامیه این قدر اصرار داشتند که معصومین(ع) به پرسش های فقهی آنان در مورد اقامه جمعه پاسخ بدهند؟ در فرضی که در زمان حضور امامان(ع) به دلیل بسط ید نداشتن معصومین(ع)، نمی توانستند به کسی اذن امامت جمعه بدهند، زیرا هم معصوم(ع) و هم امام جمعه منصوب هر دو توسط حکومت ظالم تحت فشار قرار می گرفتند و هیچ نمازجمعه ای توسط امامیه اقامه نشده است، پس چگونه است که روایات فراوانی در مورد اصل اقامه جمعه توسط معصومین(ع) صادر شده و بسیاری از این روایات به صورت پاسخ به پرسشهای امامیه از معصومین(ع) بوده است؟ اگر بگوییم که امامیه قطعاً توانسته بودند مخفیانه برای خود جمعه ای برپا کنند اگرچه به دلیل شرایط تقیه و اقامه مخفیانه جمعه و خطر اعدام امام جمعه، از جمعه های اقامه شده توسط امامیه در زمان معصومین(ع) هیچ گزارشی در منابع ما موجود نیست. و یا بگوییم که در زمان حضور معصومین(ع)، لااقل در بسیاری از در نمازهای جمعه اقامه شده امامیه، آنها امام جمعه منصوب با اذن خاص معصوم(ع) نداشته اند بلکه اذن عام و نصب عام امام جمعه مثل شرایط معاصر ما بوده است. (اگر این نظر را بپذیریم شاید اینجا هم شاهدی باشد که بگوییم که اذن خاص یا حضور معصوم(ع) لازم نیست) ولی اگر قائل باشیم چون هیچ گزارشی از جمعه اقامه شده توسط امامیه در دوران معصومین(ع) به ما نرسیده است ثابت می شود که در صورتیکه امام جمعه منصوب معصوم(ع) نباشد، شرکت در جمعه ای که امام جمعه آن اذن معصوم(ع) را ندارد واجب نیست بلکه حداقل تخییر دارد. (اگر این نظر را بپذیریم شاید اینجا هم بتوان به عنوان شاهد گفت که خطاب آیه به گونه ای است که در آن حضور معصوم(ع) مقید شده است) نقل قول:فتاوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - علاوی - 2-بهمن-1401 (16-دي-1401, 16:56)علاوی نوشته: در آستانه ایام سالروز ولادت حضرت زهرا سلامالله علیها، جمعی از بانوان فرهیخته، مادران برگزیده و فعالان عرصههای فرهنگی، اجتماعی و علمی، صبح امروز (چهارشنبه) با حضرت آیتالله خامنهای دیدار کردند. نقل قول:حضرت آیتالله خامنهای افزودند: چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم ... RE: تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت - محمد رضایی - 19-بهمن-1401 (12-دي-1401, 13:46)مسعود عطار منش نوشته: اجلدوا و اقطعوا خطاب به مومنین است نه خطاب به نبی صلوات الله علیه و آله پس مکلف به جلد و قطع مومنین هستند با این توضیح که اولا با قیام من به الکفایه از بقیه ساقط می شود و ثانیا به لحاظ عقلایی جرم شخص باید در دادگاه عادله ثابت شود و الا اینکه هر کس بخواهد به تشخیص خود اقدام کند مستلزم هرج و مرج و سو استفاده بوده و اگر نامعقول نباشد دست کم خلاف ارتکاز است ولی قید حضور معصوم از کجای آیه استفاده می شود. سلام بر شما برادر عزیز به توصیه مسئول تالار، مطلب فوق را در پستی جدید به فارسی نوشتم. اگر مقدور است و لطف بفرمایید در آنجا سوال را مطرح بفرمایید ممنون می شوم. این هم لینک پست جدید: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2823 باز هم عذرخواهی می کنم |