انکار تواتر قرائات معروفه - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14) +---- موضوع: انکار تواتر قرائات معروفه (/showthread.php?tid=2757) |
انکار تواتر قرائات معروفه - حسین بن علی - 21-دي-1401 ظاهر کلمات بسیاری از فقها تواتر قرائات و ثبوت قرائات متعدده در زمان حضرت رسول است 1- سید مرتضی: ایشان ادعاء میکند که این قرائات در زمان پیامبر بوده. و لذا به عثمان طعنی که وارد میشود که چرا فقط یک مصحف را حفظ کردی و بقیه مصاحف را یا امر کردی آتش بزنند 2- در شافی نیز گفته شده، « لو کان فعل عثمان تحصینا (یعنی حفظا) للقرآن لما کان رسول الله صلی الله علیه و آله یبیح القراءات المختلفة » 3- علامه حلی در تذکرةالفقهاء میفرماید یجب ان یقرأ بالمتواتر من القراءات و هی السبعة 4- شهید ثانی: در المقاصد العلیّة فی شرح الرسالة الالفیة، تصریح میکند به اینکه الکل (کل قرائت عشرة) من عند الله نزل به الروح الامین علی قلب السید المرسلین تخفیفا علی الامة و تهوینا علی اهل هذه الملة و.... شاهد این ادعا این است که اگر پیغمبر و ائمه، تنها به یک صورت قرائت می کردند، ترویج یا شکل گیری قرائات دیگر ممکن نمی شد. اشکال به تواتر: اولا بر اساس انحراف مردم از اهل بیت، حتی وضو و نماز پیغمبر هم تغییر کرده و احتمال تغییر قرآن درحد اختلاف قرائات، ممکن است. ثانیا: احتمال می رود که پیغمبر تنها به یک صورت می خواندند، ولی به جهت متعارف بودن آن قرائت، کسی چگونگی آن را نقل نکرده باشد. ثالثا: خود قراء نیز نه سند تا پیغمبر داشند و نه ادعای تواتر داشتند و لذا با یکدیگر در صحت قرائت، اختلاف داشتند و هر گروهی، برخی قرائات را انکار و برخی را تایید می کرد. 1401/10/19 RE: انکار تواتر قرائات معروفه - حسین بن علی - 21-دي-1401 احتمال تواتر قرائات معروفه تا زمان ائمه و به نسبت خود قراء سبعه وجود دارد، ولی آن نیز شاهدی ندارد، بلکه اختلاف نقل از مثل عاصم و نافع و... دلیل بر نبود تواتر تا آن زمان است RE: انکار تواتر قرائات معروفه - akbarzadeh - 21-دي-1401 سال گذشته در نشست علمی که توسط استاد مفیدی برگذار شد ایشان با توجه به همین ادله و ادله دیگری که در کتب روایی اهل سنت وجود دارد که حرف واحد بودن قرآن را توضیح می دهد و همچنین استناد به شواهد تاریخی و نقل این مطلب از کتاب دروس شهید اول و استناد به کلام ایشان تواتر قرائات را ثابت کردند. |