اشکال: اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره / مربوط به درس 4 ابان 92 - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36) +---- موضوع: اشکال: اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره / مربوط به درس 4 ابان 92 (/showthread.php?tid=280) |
اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره / مربوط به درس 4 ابان 92 - م. مظفری - 4-آبان-1392 در بحث اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره : میفرمایند : مراد ما از استصحاب عدم جعل ، استصحاب کلی مجعول ان هم به نظر عرف است. ( و عرف هم نظر به خارج دارد ) و لکن بخطر ببالی : از طرفی میفرمایید " مجعول کلی " و از طرفی میفرمایید " به نظر عرف ( که نگاه به خارج میکند )" خب اگر عرف نظر به خارج میکند و مصادیق را میبیند این دیگر کلی نیست بلکه جزیی است. پس چگونه میفرمایید : مجعول کلی و از طرف دیگر میفرمایید : به نظر عرفی ؟ |