مباحثه، تالار علمی فقاهت
اشکال: اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره / مربوط به درس 4 ابان 92 - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: اشکال: اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره / مربوط به درس 4 ابان 92 (/showthread.php?tid=280)



اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره / مربوط به درس 4 ابان 92 - م. مظفری - 4-آبان-1392

در بحث اثبات برائت با استصحاب عدم جعل و جواب به مرحوم نائینی ره :

میفرمایند : مراد ما از استصحاب عدم جعل ، استصحاب کلی مجعول ان هم به نظر عرف است. ( و عرف هم نظر به خارج دارد )

و لکن بخطر ببالی :

از طرفی میفرمایید " مجعول کلی "

و از طرفی میفرمایید " به نظر عرف ( که نگاه به خارج میکند )"

خب اگر عرف نظر به خارج میکند و مصادیق را میبیند این دیگر کلی نیست بلکه جزیی است.

پس چگونه میفرمایید : مجعول کلی و از طرف دیگر میفرمایید : به نظر عرفی ؟