مباحثه، تالار علمی فقاهت
بازگشت تخصیص به تصرف در مراد تفهیمی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: بازگشت تخصیص به تصرف در مراد تفهیمی (/showthread.php?tid=2810)



بازگشت تخصیص به تصرف در مراد تفهیمی - مسعود عطار منش - 13-بهمن-1401

درس خارج اصول جلسه 70 مورخ1401/11/9
لازم نیست تخصیص همیشه مراد جدی را از حجیت ساقط کند چون گاهی نتیجه تخصیص، حمل دلیل عام بر فرد متعارف است و حمل دلیل بر فرد متعارف در حقیقت تصرف در مراد استعمالی یا به تعبیر ما تصرف در مراد تفهیمی است.
مثلا اگر فردی بگوید همه مردم شهر در میدان جمع شدند و ما می دانیم برخی از مردم شهر در میدان نیستند که این علم ما قرینه است بر اینکه مراد از همه استغراق حقیقی نبوده بلکه استغراق عرفی بوده است این حمل به تصرف در مراد استعمالی یا به تعبیر ما مراد تفهیمی باز می گردد.


RE: بازگشت تخصیص به تصرف در مراد تفهیمی - علی آمنی - 15-بهمن-1401

(13-بهمن-1401, 23:13)مسعود عطار منش نوشته:  
مثلا اگر فردی بگوید همه مردم شهر در میدان جمع شدند و ما می دانیم برخی از مردم شهر در میدان نیستند که این علم ما قرینه است بر اینکه مراد از همه استغراق حقیقی نبوده بلکه استغراق عرفی بوده است این حمل به تصرف در مراد استعمالی یا به تعبیر ما مراد تفهیمی باز می گردد.

مقصود ایشان از اینکه می دانیم که برخی از مردم در میدان نیستند قرینه لبیه است که خودش مانند قرینه متصل است و مانع انعقاد ظهور استعمالی برای عام است و این مطلب را همه قبول دارند.


RE: بازگشت تخصیص به تصرف در مراد تفهیمی - مسعود عطار منش - 18-بهمن-1401

ظاهرا استاد مدعی بودند حتی اگر به منزله قرینه متصله نباشد نیز مطلب به همین شکل است.
فرض مثال را نبرید به جایی که همه این مطلب را می دانند و امری واضح است تا از همان ابتدا مانع انعقاد ظهور شود.


RE: بازگشت تخصیص به تصرف در مراد تفهیمی - علی آمنی - 18-بهمن-1401

(18-بهمن-1401, 13:21)مسعود عطار منش نوشته: ظاهرا استاد مدعی بودند حتی اگر به منزله قرینه متصله نباشد نیز مطلب به همین شکل است.
فرض مثال را نبرید به جایی که همه این مطلب را می دانند و امری واضح است تا از همان ابتدا مانع انعقاد ظهور شود.

مثلا چه چیزی باشد چون قرینه یا متصله است و یا منفصله؟


RE: بازگشت تخصیص به تصرف در مراد تفهیمی - مسعود عطار منش - 21-بهمن-1401

منفصله