مباحثه، تالار علمی فقاهت
تحلیل حجیت ظهور - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: تحلیل حجیت ظهور (/showthread.php?tid=2811)



تحلیل حجیت ظهور - مسعود عطار منش - 13-بهمن-1401

درس خارج اصول جلسه 70 مورخ 1401/11/9
باید دانست کلام، یک ظهوز در مراد استعمالی دارد و یک ظهور در مراد جدی.
بر این اساس این سوال مطرح می شود که حجیت ظهور یک کلام مربوط به کدامین ظهور است؟
مرحوم آقای صدر معتقدند ظهور کلام در مراد استعمالی موضوع است برای ظهورش در مراد جدی یعنی عقلا میگویند اصل بر اتحاد مراد استعمالی با مراد جدی است.
اما این مطلب صحیح نیست چون در اینجا اولا از اصل بر آن است که متکلم، کلام را در همان معنایی که ظاهر در آن است استعمال کرده باشد و ثانیا اصل بر آن است که اگر کلامش ظهور در مراد جدی داشت، این ظهور حجت باشد.
باید دانست اگر در جایی مثل موارد خوف و تقیه یا فضای شوخی، کلام ظهور در جدیت نداشته باشد موضوع حجیت نیز نمی باشد.


RE: تحلیل حجیت ظهور - علی آمنی - 15-بهمن-1401

(13-بهمن-1401, 23:29)مسعود عطار منش نوشته:  اما این مطلب صحیح نیست چون در اینجا اولا از اصل بر آن است که متکلم، کلام را در همان معنایی که ظاهر در آن است استعمال کرده باشد و ثانیا اصل بر آن است که اگر کلامش ظهور در مراد جدی داشت، این ظهور حجت باشد.
 

مقصود ایشان از همان معنایی که ظهور در آن داشت چیزی غیر از مراد و معنای استعمالی است؟ که اگر مقصود همان مراد استعمالی باشد کلام ایشان مطابق کلام شهید صدر است و اگر غیر آن باشد باید بیان کنند که غیر از مراد جدی و مراد استعمالی چه مراد دیگری مقصود است.


RE: تحلیل حجیت ظهور - مسعود عطار منش - 21-بهمن-1401

اینطور که بنده از کلامشان فهمیدم مقصودشان این است که اصل بر آن است که مراد استعمالی این متکلم مطابق با آن معنایی باشد که فی الواقع به لحاظ عرف اهل محاوره ظاهر این لفظ یا بفرمایید مراد استعمالی این لفظ است.