اشکال اخباریها در اعتبار گزارههای عقل عملی در استنباط و پاسخ آن - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد سیدمحمود مددی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=44) +---- موضوع: اشکال اخباریها در اعتبار گزارههای عقل عملی در استنباط و پاسخ آن (/showthread.php?tid=2838) |
اشکال اخباریها در اعتبار گزارههای عقل عملی در استنباط و پاسخ آن - مخبریان - 22-بهمن-1401 مدرکات عقل عملی قضایایی هستند که محمولشان حسن یا قبح است؛ مثل «رد امانت حسن است»، «خیانت در امانت قبیح است»، «کذب یا غیبت قبیح است»، «اطاعت از خداوند حسن است» و ... به علمای اخباری نسبت داده شده است که در مدرکات عقل عملی هم اشکال کرده و آنها را هم بیاعتبار دانستهاند. دلیل عدم اعتبار مدرکات عقل عملی، همان اشکال بیاعتباری مدرکات عقل نظری است. (کثرت اختلاف) توضیح: در یک عرف اموری حسن یا قبیح است، در عرف دیگر عکس عرف اول است و در عرف سوم خلاف هر دوتای دیگر است. مثلاً در بسیاری از عرفها، اگر زن و مردی خارج از دائرهٔ ازدواج با هم رابطه داشته باشند، بسیار قبیح است؛ اما در بسیاری از عرفها هم قبحی ندارد. یا در برخی از عرفها خیانت مرد به همسرش بسیار قبیح و شبیه خیانت زن به همسرش است؛ اما در بسیاری از عرفها این امر قبیح نیست. با وجود این اختلافات، دیگر مدرکات عقل عملی اعتباری ندارد و برای درک حسن و قبح باید به سراغ شارع رفت. هر چه شارع امر کرده باشد، حسن و هرچه شارع از آن نهی کرده باشد، قبیح است. مثلاً از شرب عصیر عنبی [مغلی] نهی شده است با این که قبحی در آن دیده نمیشود یا به روزه گرفتن امر شده است با این که هیچ حُسنی در آن دیده نمیشود. از اینجا معلوم میشود که حسن و قبحهایی وجود دارد که اصلاً ذهن ما به آنها نمیرسد. پاسخ حلی به اشکال: عدم وجود اختلاف در حسن و قبحهای عقلی و عقلایی حسن و قبح سه گونه است:
برگرفته از دروس خارج اصول فقه استاد سید محمود مددی، مباحث قطع، جلسهٔ ۳۱ و ۳۲، ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۴۰۱.
|