مباحثه، تالار علمی فقاهت
اعتبار نداشتن بودن اقرب المجازات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: اعتبار نداشتن بودن اقرب المجازات (/showthread.php?tid=2857)



اعتبار نداشتن بودن اقرب المجازات - مسعود عطار منش - 27-بهمن-1401

درس خارج اصول جلسه 73 مورخ 1401/11/19
وقتی یک لفظ در معنای حقیقی استعمال نشود در صورتی که با چند معنای مجازی مواجه باشیم نمی‌توانیم اقرب المجازات را متعین بدانیم بلکه باید آنس المجازات را ملاک قرار دهیم یعنی آن معنایی که انس ذهنی بیشتری نسبت به آن وجود دارد مهم است.
به طور مثال اگر لفظ عامی داشته باشیم که بالقرینه متوجه شدیم در استغراق حقیقی استعمال نشده و مثلا در استغراق عرفی استعمال شده است و مثلا نمی دانیم 99درصد افرادش را اراده کرده یا 98درصد. در اینجا نمی توان به دلیل اقربیت 99درصد به 100درصد آن را متعین دانست بلکه باید مجازی که مانوس تر است را متعین دانست در نتیجه ممکن است هیچ یک از 99درصد و 98درصد مانوس تر نباشد و کلام از این جهت مجمل شود.