مکتوبات رمضانیه استاد سید محمدجواد شبیری - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: آموزش تحقیق و پژوهش (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=46) +--- انجمن: موضوعات مناسب برای تحقیق و پژوهش (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=47) +--- موضوع: مکتوبات رمضانیه استاد سید محمدجواد شبیری (/showthread.php?tid=2930) |
مکتوبات رمضانیه استاد سید محمدجواد شبیری - سید حسین کشفی - 20-فروردين-1402 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته در برخی از گروه ها در فضای مجازی اقدام به ارسال فرسته هایی با عنوان مکتوبات رمضانیه کرده اند، و در آن برخی از لغات ادعیه ماه رمضان را مورد بحث قرار داده اند. به نظرم آمد می تواند از موضوعات مناسب برای تحقیق و پژوهش باشد و لذا در این بخش در طی چند پست ارسال خواهم کرد: مکتوبات رمضانیه /۱ با سلام خدمت اعزه گروه و آرزوی قبولی اعمال همه دوستان نکاتی را که درباره ادعیه ماه مبارک به ذهنم رسیده تقدیم می کنم، شاید سودمند باشد : ۱.در دعای افتتاح آمده است : الحمد لله الذی من خشیته ترعد السماء و سکّانها و ترجف الارض و عمّارها این سوال مطرح است که آبادکنندگان زمین (=عمّارها )چه خصوصیتی دارند که تنها آنها از خشیت الهی به لرزه میافتند ؟ پاسخ سوال این است که" عمّار الارض" در لغت به معنای ساکنان زمین هم معنا شده است :یقال لساکن الدار عامر و الجمع عمّار (لسان العرب، تاج العروس و با تحریف الجمع به الجمیع در تهذیب اللغه ) عمر المنزل باهله ...و عمره اهله سکنوه و اقاموا به یتعدی و لا یتعدی (المصباح المنیر ) ارض معموره به زمین ساکندار اطلاق می شود ظاهرا مراد از عمّارها در دعای شریف افتتاح سکّانها است که در مورد آسمانیان از این ماده استفاده شده و تفاوت دو قسمت از باب تفنن است مکتوبات رمضانیه/۲ با سلام در یادداشت نخست به توضیحی درباره فقره "الحمد لله الذی من خشیته ترعد السماء و سکانها و ترجف الارض و عمارها "پرداختیم و در پاسخ نقد برخی از عزیزان اشاره کردیم که خشیت الهی مربوط به ذوی العقول است . در ادامه گفتنی است که هرچند در آیه شریفه" انما یخشی الله من عباده العلماء "(فاطر /۲۸) خشیت الهی نتیجه علم و خشیت داران منحصر در علماء دانسته شده ولی در آیه شریفه"ان من الحجارة لما ینفجر منه الانهار و ان منها لما یشقق فیخرج منه الماء و ان منها لما یهبط من خشیة الله "(بقره /۷۴)پدیده مادی سقوط سنگ معلول خشیه الله دانسته شده است. لذا به نظر می رسد در تبیین فقره مورد بحث باید معنای سماء و ساکنان آن و ارض و عمّار آن روشن شود . این احتمال که مراد از سماء ابر باشد که در لغت از معانی سماء شمرده شده و مراد از سکّان آن انرژی های انباشته در آن باشد و مراد از" ترعد" همین رعد و برق که به انرژی های ابرها مربوط است احتمال قابل توجهی است. با توجه به این معنا مراد از "ترجف" می تواند زلزله و مراد از "عمّارها"انرژی های نهفته در زمین باشد كه در هنگام زلزله آزاد می شود . مؤید این تفسیر این است که زلزله از آیات الهی و سبب نماز آیات است و رعد و برق خوفناک هم از مصادیق کل مخوف بوده ، نماز آیات را واجب میگرداند . البته این احتمال هم درباره "عمّارها"وجود دارد که مراد سازندگان ساختمان ها باشد که وقتی زلزله بناهایی را که ساخته اند تخریب میکند ناله های سازندگان به آسمان می رسد . فراموش نمی کنم که یکی از اقوام مادری ما از مهندسان توانا بود و نقشه اکثر بناهای خرمشهر را در سالهای اواخر پیش از انقلاب کشیده بود . پس از آزادی خرمشهر وقتی به خرمشهر رفت و تمام بناهایی را که محصول تلاش و اندیشه او بود ویران دید ، از شدت ناراحتی بیمار شد و همین بیماری به مرگ او انجامید. |