مباحثه، تالار علمی فقاهت
تفسیر متفاوت مرحوم حاج شیخ از یقین طریقی و صفتی و نتیجه آن در بحث رابطه امارات و اصول - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: تفسیر متفاوت مرحوم حاج شیخ از یقین طریقی و صفتی و نتیجه آن در بحث رابطه امارات و اصول (/showthread.php?tid=2945)



تفسیر متفاوت مرحوم حاج شیخ از یقین طریقی و صفتی و نتیجه آن در بحث رابطه امارات و اصول - مسعود عطار منش - 15-ارديبهشت-1402

مرحوم حاج شیخ عبدالکریم تفسیر متفاوتی از یقین موضوعی طریقی و وصفی ارائه می‌دهند. ایشان بر خلاف مرحوم نایینی می فرماید وقتی یقین در موضوع دلیل اخذ می شود اگر بما انه طریق تام اخذ شود می شود یقین موضوعی وصفی ولی اگر بما انه احد المصادیق لمطلق الطریق اخذ شود می شود یقین موضوعی طریقی.
ایشان همین تقسیم را در مورد شک نیز مطرح می کند. شک طریقی یه معنای نبود مطلق طریق و شک وصفی به معنای نبود طریق تام است.
ایشان با عنایت به این نکته فرموده است شکی که در ادله اصول عملیه اخد شده شک طریقی است ولی شکی که در ادله حجیت امارات اخذ شده شک وصفی است لذا اگر در موردی هم اماره وجود داشت هم اصل، اماره وارد بر اصل است چون اماره طریق است و موضوع اصل عملی شک طریقی به معنای نبود مطلق طریق است که با آمدن اماره چنین شکی منتفی می شود.
درس خارج اصول جلسه99 مورخ 12 اردیبهشت1402