مباحثه، تالار علمی فقاهت
بحث تکلم در اثنا اقامه و اختلاف روایات و انحاء جمع بین انها - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=13)
+---- موضوع: بحث تکلم در اثنا اقامه و اختلاف روایات و انحاء جمع بین انها (/showthread.php?tid=2949)



بحث تکلم در اثنا اقامه و اختلاف روایات و انحاء جمع بین انها - خیشه - 18-ارديبهشت-1402

روایات در اقامه مختلف است. دلیل این نکته اختلاف در روایات و جمع بین آنهاست. بعضی روایات مطلق است و بعضی در مورد قد قامت الصلاة است. یکره بعد قد قامت الصلاة و روایت حرم الکلام اطلاق دارد برای همه چه مقیم چه غیر مقیم چون برای جلو انداختن امام برای نماز جماعت گاهی تکلم صورت می‌گیرد. یک طائفه سومی نیز وجود دارد که کلام مربوط به نماز جماعت مشکلی ندارد.
انحاء جمع های مطرح شده:
1-حمل روایات مانعه بر صلاة الجماعة. روایات مجوزه که گفته لاباس بر نماز فرادی حمل کنیم. پس در نماز جماعت می‌گوییم تکلم جایز نیست و مبطل اقامه است ولی در نماز منفرد مشکلی ندارد.
2-حمل روایات مانعه بر کلام غیر مرتبط با نماز و روایات مجوزه با کلام مرتبط با نماز حمل شود.
3-روایات مانعه مربوط به بعد از قد قامت الصلاة باشد. روایات مجوزه یعنی قبل از قد قامت الصلاة به قرینه روایات مفصله که فرمود اذا قال قد قامت الصلاة حرم الکلام، یعنی دو لسان دارد و یک لسان مقید مجوزه است و یک لسان مقید مانعه است.
4-بدترین وجه در نظر مرحوم خوئی این است که روایات مانعه را بر حکم وضعی حمل کنیم. اینکه فرموده در اقامه لاتتکلم یعنی باطل می‌شود. اما روایات مجوزه یعنی جایز است. اینها با هم تنافی ندارند.
جلسه 120 تاریخ 17 اردیبشهت ماه 1402