مباحثه، تالار علمی فقاهت
مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: کفایه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=33)
+---- موضوع: مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم (/showthread.php?tid=2970)



مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم - خیشه - 1-خرداد-1402

مرحوم اخوند در کفایه چند جا تعبیر میکند که علم اجمالی علت تامه است یا میفرماید لا قصور در علم اجمالی برای تنجز تکلیف اما اگر مشکلی در معلوم باشد حکم فعلی نشده است. به تعبیر خودشان فعلی از جمیع جهات نشده باشد. در این صورت برائت در همه اطراف جاری میشود. حال سوال این است که این همان اقتضایی بودن است فقط بیان تغییر کرده است یا این که با اقتضایی بودن متفاوت است؟ در حقیقت فرق بین علت تامه بودن علم اجمالی که شیخ میفرماید با علت تامه ای که مرحوم اخوند میفرماید با این شرط که خللی در معلوم نباشد چیست؟
منتظر استفاده از نظر دوستان هستم