مباحثه، تالار علمی فقاهت
قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" در تگاه آیت الله شبیری حفظه الله - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" در تگاه آیت الله شبیری حفظه الله (/showthread.php?tid=2981)



قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" در تگاه آیت الله شبیری حفظه الله - مسعود عطار منش - 5-خرداد-1402

یکی از قواعدی که در مباحث متعدد اصولی ایفای نقش میکند قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" می باشد، به طور مثال در جایی که علم اجمالی به تکلیف داریم، چنانچه از قبل نسبت به بعضی از اطراف، اماره یا اصل تنجیزی وجود داشته باشد گفته می‌شود علم اجمالی دیگر تاثیر نخواهد داشت چون شرط تاثیر علم اجمالی آن است که در تمام اطراف صلاحیت تنجیز وجود داشته باشد و حال آنکه آن طرفی که اماره یا اصل در موردش جاری شده دیگر صلاحیت تنجیز دوباره ندارد چون یکبار منجز شده است.
آیت الله والد در اشکال به این قاعده می فرمودند معنای تنجیز و تعذیر چیست؟ معنای تنجیز آن است که شارع برای عقاب کردن مکلف مصحح و توجیه گر و بهانه داشته باشد، حال چه مانعی دارد شارع مقدس از دو جهت حق عقاب داشته باشد، یعنی دو بهانه برای عقاب و دو مصحح برای آن داشته باشد.
درس خارج اصول جلسه 109 مورخ 1402/02/27