مباحثه، تالار علمی فقاهت
نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی (/showthread.php?tid=2999)



نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی - مسعود عطار منش - 2-تير-1402

درس خارج اصول جلسه110 مورخ 140‪2/02/31
مرحوم آقای صدر برای تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی به سه وجه اشاره می کنند که وجه اولشان به تقدیم خصوص استصحاب سببی بر استصحاب مسببی اختصاص دارد. ایشان می فرماید استصحاب یک امر ارتکازی در نزد عرف است و عرف بر اساس همین ارتکازی که دارد در حالت اجتماع اصل سببی و مسببی، اصل سببی را مقدم می دارد.
به نظر می رسد نیاز چندانی به مطرح نمودن ارتکازی بودن استصحاب وجود ندارد چون ارتکازی بودن استصحاب نقش چندانی در تقدیم اصل سببی ندارد. تقدیم اصل سببی یا به دلیل همان نکته ای است که ایشان در وجه سوم فرموده است مبنی بر اینکه عرف ناقضیت ثبوتی سبب نسبت مسبب را به عالم اثبات تسری میدهد و یا به همان نکته ای باز می گردد که ما مدعی شدیم مبنی بر اینکه عرف نفس تقدم رتبی اصل سببی را عامل تقدیم آن قرار می دهد.