مباحثه، تالار علمی فقاهت
وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی (/showthread.php?tid=3015)



وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی - مسعود عطار منش - 20-مرداد-1402

درس خارج اصول جلسه102مورخ1402.2.17
محقق خراسانی وجه تقدیم امارات بر استصحاب را ورود دانستند. ایشان در حاشیه رسایل به وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول نیز اشاره نموده و می فرماید به همان بیانی که امارات بر استصحاب مقدم اند استصحاب نیز بر سایر اصول مقدم است.
ایشان می فرماید: ثم ان وجه تقدیم الاستصحاب علی سایر الأصول هو بعینه وجه تقدیم الامارات علیه فان المشکوک معه یکون من وجه و بعنوان مما علم حکمه و ان شک فیه بعنوان آخر و موضوع الاصول هو المشکوک من جمیع الجهات.
نهایت تقریبی که می توان برای تصحیح فرمایش ایشان در فرق بین استصحاب و سایر اصول بیان کرد این است که گویا موضوع سایر اصول مشکوک من جمیع الجهات است اما موضوع استصحاب مشکوکی است که همراه با یقین است به این صورت که از جهت یک عنوان مشکوک و از جهت عنوان ثانوی متیقن است به طوری که گویا استصحاب می خواهد بگوید شمایی که شک دارید فرض کنید یقین سابقتان پابرجاست و بر طبق آن عمل کنید.
محصل فرمایش استاد در تقریر فرمایش محقق خراسانی: موضوع سایر اصول، مشکوک من جمیع الجهات است و با قیام استصحاب مشکوک من جمیع الجهات منتفی می شود چون همانطور که گذشت استصحاب یقین به عنوان ثانوی ایجاد می کند و شک من جمیع الجهات را مرتفع می سازد.


RE: وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی - 09127498805 - 12-شهريور-1402

البته با توجه به موضوع باقی اصول عملیه وجه تقدیم استصحاب ( ورود ) کاملا روشن می شود مثلا در برائت عقلیه عدم البیان با آمدن بیان ( استصحاب ) باشد روشن می شود و حتی اگر ادله احتیاط که علمای اخباری استناد کردند از حیث دلالت کامل بود بیان محسوب می شد


RE: وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی - مسعود عطار منش - 13-شهريور-1402

فرمایش شما در برائت شرعیه همچون رفع ما لا یعلمون قابل تطبیق نیست چون موضوعش عدم البیان نیست بلکه عدم العلم است. بحث عمدتا ناظر به اینگونه موارد است!