مباحثه، تالار علمی فقاهت
نقد و بررسی مبنای تتمیم کشف در حجیت امارات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: نقد و بررسی مبنای تتمیم کشف در حجیت امارات (/showthread.php?tid=3020)



نقد و بررسی مبنای تتمیم کشف در حجیت امارات - مسعود عطار منش - 3-شهريور-1402

جلسه 99 مورخ 1402.2.12
برخی از اندیشمندان همچون محقق خویی قائل هستند به اینکه ادله حجیت اماره دال بر تتمیم کشف و جعل علم است یعنی با قیام اماره مکلف دیگر شاک نیست بلکه تعبدا عالم است.
در اثبات مبنای ذکر شده بیانات مختلفی وجود دارد. محقق خویی بیان خاصی را ارائه نموده‌اند، ایشان با استناد به برخی روایات فرموده است در لسان روایات در مورد کسی که اماره برایش قائم شده لفظ عالم، عارف و فقیه بکار رفته است و این تعابیر گویای آن است که شارع مقدس من قامت له الاماره را عالم دانسته است نه شاک.
در اشکال به استدلال فوق باید دانست
اولا معلوم نیست چنین شخصی به جهت علم به حکم واقعی عالم و عارف نامیده شده باشد چون به لحاظ علم به حکم ظاهری شرعی نیز می‌توان لفظ عالم، عارف و فقیه را به کار برد.
در تکمیل اشکال ذکر شده باید دانست لفظ عالم و عارف و فقیه تنها در حق کسی که اماره برایش قائم شده به کار نمی‌رود بلکه در حق کسی که به واسطه اصل عملی به حکم ظاهری شرعی رسیده باشد نیز می‌توان از لفظ عالم و عارف و فقیه استفاده کرد. وقتی به شما گفته می‌شود لازم است تحصیل علم کنید معنایش این نیست که لزوماً باید از طریق اماره علم به حکم پیدا کنید پس تحصیل علم می‌تواند به واسطه اصل عملی باشد


RE: نقد و بررسی مبنای تتمیم کشف در حجیت امارات - 09127498805 - 4-شهريور-1402

سخن در صحت اطلاق عالم و عارف ...... نیست بلکه سخن در جایگاه امارات است که جانشین علم هستند ......پس نقد و اشکال شما بر ایت الله خوئی وارد نیست


RE: نقد و بررسی مبنای تتمیم کشف در حجیت امارات - مسعود عطار منش - 10-شهريور-1402

سخن در جانشینی امارات نیست چون حتی استاد و معمول آقایان اصل جانشینی را قبول دارند.
بحث در اینست که وجه جایگزینی حکومت است یا ورود است یا...؟
آقای خویی رحمه الله با استناد به استعمال لفظ عالم و فقیه و... فرمودند پس من قامت عنده الاماره نازل منزله فقیه و عالم است و این تنزیل همان حکومت است.
استاد در اشکال فرمودند اطلاق لفط عالم و عارف می تواند به از باب تنزیل نباشد بلکه حقیقی باشد به اینصورت که متعلق علم حکم ظاهری باشد نه واقعی.
پس اشکال ولرد است.