مباحثه، تالار علمی فقاهت
نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه (/showthread.php?tid=3035)



نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه - 105767 - 28-شهريور-1402

نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه

ما فی الجمله وجود خلل و تخیل ظهور را به خاطر اسبابی که بیان شد پذیرفتیم، اما این موجب قول به انسداد نمی شود چون این موارد نادر هستند و ما عمده فقه را با روایاتی که اطمینانا خلل ندارند اثبات می کنیم.
در خیلی از موارد مفاد روایات مشهور است و سابقین همه نسلا بعد نسل عمل کرده اند و انسان مطمئن می شود که حکم شریعت همین است.

اما در رابطه با همان موارد نادر که تخیل ظهور وجود دارد، مثلاً یک روایت فقط داریم که شبهه نقل به معنا دارد و ظهور محرز نیست، در این موارد ما از فهم قدمای اصحاب استفاده می کنیم و فهم آنها را معیار قرار می دهیم و می گوییم اعراض آنها کاشف از خیالی بودن ظهور است و اگر موافق بود قائل به ظهور می شویم.
این که در فقه معمولاً فقهاء به فهم اصحاب صدر اول اعتناء می کنند به نظر می رسد امر درستی است. چون آنها متصل به اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام بوده‌اند و بهتر می فهمیدند. البته باید بین آنها شهرت باشد نه موارد اختلافی.

ما دو نحو مشی فقهی داریم، یکی مشی استدلالی قحّ است که اردبیلی و اصحاب ایشان و فی زماننا سید خویی رضوان‌الله تعالی علیه این روش را برگزیده بودند. یک مشی فقهی هم مشی فقه مشهوری است. ما فقه مشهوری و جواهری را انتخاب کرده ایم.
ما برای برطرف کردن خلل به شهرت قدماء پناه برده ایم، به ضم اینکه هرچه به منبع نزدیکتر باشند لسان ائمه اطهار علیهم السلام را بهتر میفهمند.

و اگر به رجوع به شهرت قدمائی اشکال شود که آنها هم از پیش خدای متعال نیامده اند و نادرستی انظار آنها و ناصوابی فهم آنها برای ما ثابت شده است _گرچه این مورد قبول ما نیست _ در نهايت در جواب میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه می گوییم درست است که روایات فی الجمله خلل دارند ولی مع ذلک ائمه اطهار علیهم السلام ما را به همین روایات ارجاع داده‌اند و مثل روایات مثل قرآن کریم است بنابر قول به تحریف قرآن کریم. ارجاع به روایات بمالها من الظهور این روایات را برای ما حجت می کند و نحن معذورون در عمل به آنها. و شاید بالاتر بگوییم که نیازی به امر به رجوع هم نداریم و سیره عقلاء بر رجوع به روایات است با اینکه علم به خلل فی الجمله داریم. در تمام ادیان و مرام ها سیره همین است.


RE: نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه - مسعود عطار منش - 28-شهريور-1402

(28-شهريور-1402, 07:27)105767 نوشته: نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه

ما فی الجمله وجود خلل و تخیل ظهور را به خاطر اسبابی که بیان شد پذیرفتیم، اما این موجب قول به انسداد نمی شود چون این موارد نادر هستند و ما عمده فقه را با روایاتی که اطمینانا خلل ندارند اثبات می کنیم.
در خیلی از موارد مفاد روایات مشهور است و سابقین همه نسلا بعد نسل عمل کرده اند و انسان مطمئن می شود که حکم شریعت همین است.

اما در رابطه با همان موارد نادر که تخیل ظهور وجود دارد، مثلاً یک روایت فقط داریم که شبهه نقل به معنا دارد و ظهور محرز نیست، در این موارد ما از فهم قدمای اصحاب استفاده می کنیم و فهم آنها را معیار قرار می دهیم و می گوییم اعراض آنها کاشف از خیالی بودن ظهور است و اگر موافق بود قائل به ظهور می شویم.
این که در فقه معمولاً فقهاء به فهم اصحاب صدر اول اعتناء می کنند به نظر می رسد امر درستی است. چون آنها متصل به اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام بوده‌اند و بهتر می فهمیدند. البته باید بین آنها شهرت باشد نه موارد اختلافی.

ما دو نحو مشی فقهی داریم، یکی مشی استدلالی قحّ است که اردبیلی و اصحاب ایشان و فی زماننا سید خویی رضوان‌الله تعالی علیه این روش را برگزیده بودند. یک مشی فقهی هم مشی فقه مشهوری است. ما فقه مشهوری و جواهری را انتخاب کرده ایم.
ما برای برطرف کردن خلل به شهرت قدماء پناه برده ایم، به ضم اینکه هرچه به منبع نزدیکتر باشند لسان ائمه اطهار علیهم السلام را بهتر میفهمند.

و اگر به رجوع به شهرت قدمائی اشکال شود که آنها هم از پیش خدای متعال نیامده اند و نادرستی انظار آنها و ناصوابی فهم آنها برای ما ثابت شده است _گرچه این مورد قبول ما نیست _ در نهايت در جواب میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه می گوییم درست است که روایات فی الجمله خلل دارند ولی مع ذلک ائمه اطهار علیهم السلام ما را به همین روایات ارجاع داده‌اند و مثل روایات مثل قرآن کریم است بنابر قول به تحریف قرآن کریم. ارجاع به روایات بمالها من الظهور این روایات را برای ما حجت می کند و نحن معذورون در عمل به آنها. و شاید بالاتر بگوییم که نیازی به امر به رجوع هم نداریم و سیره عقلاء بر رجوع به روایات است با اینکه علم به خلل فی الجمله داریم. در تمام ادیان و مرام ها سیره همین است.
اما در نتیجه گیری به نظر میرسد فرمایش استاد ناتمام است و الانسداد هو المتعین.
اولاً این که استاد فرمودند خطا و امثال آن نادر است لذا مفاد بسیاری از روایات مشهور است و اختلاف در آن وجود ندارد، سؤال حقیر این است که آیا بیشتر فقه ما، اختلافی است یا اختلافی نیست؟ با فرض اینکه عدم اختلاف بیشتر از اختلافی باشد، بهر حال اختلافی ها نادر نیستند. کسانی که سبک اجتهادی شان بر پایه تتبع در منابع فقهی و روایی عامه و استعمالات زمان صدور استوار است، متوجه می شوند که ظواهر کنونی آیات و روایات با ظواهر زمان صدورشان فاصلۀ بسیاری دارد و پر واضح است که ظهور کنونی فی حد نفسه حجیت ندارد.
ثانیاً ارجاع دادن ما به آیات و روایات، منافاتی با قول به انسداد ندارد. حضرت آیت الله زنحانی حفظه الله یک تقریب از انسداد دارند که اتفاقاً مبتنی بر همین ارجاع است. بر اساس تقریب ایشان که بنده آن را بر ما نحن فیه تطبیق می کنم:
از یک سو ما را به کتاب و سنت ارجاع داده اند و از سوی دیگر مفاد کتاب و سنت در عصر حاضر در نوع مواردش با با اشکالات متعددی که استاد گنجی آن را نادر دانستند، مواجه است.
در جایی که یک قانون نوع مواردش با اشکال در تطبیق مواجه است و به استهجان قانون می انجامد، همین نکته کاشف از حجیت ظن در آن مورد است چون اگر احراز قطعی لازم باشد، قانون لغو و مستهجن می شود.
مقصود حقیر از این تقریب این است که ارجاع دادن اهل بیت به کتاب و سنت منافاتی با قول به انسداد ندارد.
و التفصیل فی محله.


RE: نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه - 105767 - 29-شهريور-1402

عمده در کلام استاد معظم این ادعاست که عمده فقه با روایاتی است که مطمئن به عدم خلل هستیم. و این مستند به مشاهده خود ایشان است و جای بررسی دارد.


RE: نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه - مسعود عطار منش - 20-مهر-1402

با این حجم اختلاف روایات ادعای اطمینان بسیار عجیب است.