مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: فقهی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: سؤال: فقهی (/showthread.php?tid=3059)



فقهی - NOROUZI.NASER@YAHOO.COM - 22-مهر-1402

با سلام و تحیات
بنده سوالی داشتم، اینکه ایا هر کدام از خیارات ماهیت و وجود مستقله ای غیر از دیگری دارند و متعدد هستند مثلا خیار عیب با خیار غبن تفاوت دارد یا این که  ماهیت همه خیارات واحد و یکسان است اما به  حسب احکام  فرق می کنند و مختلف الجهات هستند مثلا خیار عیب عین خیار عیب است ولی احکامشان فرق می کند  اگه با دلیل راهنمایی بفرمایید ممنون میشم که ایا در این باب روایتی وجود دارد یا قاعده فقهی وجود دارد یا این که از تعریف خیار چنین برداشت میشود.
 ایا این عبارت که در کتب فقهی وجود دارد( الخیار واحد بالذات مختلف بالاعتبار) ناظر به چه چیزی می باشد.
با تشکر


RE: فقهی - خیشه - 22-مهر-1402

به نظر میاید فی الجمله خیارات با هم از جهت ماهیت متفاوت هستند. هر چند بعضی از خیارات به بعض دیگر رجوع میکنند ولی همان هفت خیاری که شیخ در مکاسب اورده متفاوت هستند مثلا خیار مجلس با خیار حیوان بالوجدان متفاوت هستند و از جمله منبهات این مطلب تقسیم خیارات به اصلیه و امضائیه است که در جلد شش این تقسیم را خود شیخ مطرح میکنند. این جمله هم که فرموده خیار به ذات واحد است شاید ناظر به این مطلب باشد که همه خیارات در این که شخص ذو الخیار سلطه بر فسخ دارد واحد است ولی هر کدام یک نوع باشند. به عبارتی میتوان یک جنس برای انها در نظر گرفت ولی هر کدام یک نوع هستند که هم ماهیتش و هم اثارش متفاوت است.
در روایات هم اسم های مختلفی به کار برده شده است و بعید است گفته شود که به لحاظ اثار اسم گذاری کردند. چرا که خیلی از خیارها در اثر بارزشان مشترک هستند که یا فسخ فی الکل و یا امضای فی الکل باشد و یا احکام مشترکه که در جلد ششم جناب شیخ برای همه خیارات مطرح میکنند. بله در یک سری اثار با هم اختلاف دارند که بعید است به خاطر ان اثار خاصه اسم گذاری شده باشند