مباحثه، تالار علمی فقاهت
نقدی بر تبعیت احکام للمصالح و المفاسد؛ استاد گنجی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: نقدی بر تبعیت احکام للمصالح و المفاسد؛ استاد گنجی (/showthread.php?tid=307)



نقدی بر تبعیت احکام للمصالح و المفاسد؛ استاد گنجی - اشکذری - 27-بهمن-1392

مسئله تبعیت احکام للمصالح و المفاسد

در اینکه احکام بر اساس چه غرضی صادر شده اند دو نظریه میان عدلیه است:

نظریه مشهور عدلیه: تابع مصالح و مفاسد در متعلقات هستند.

نظریه غیر مشهور عدلیه: احکام الزاما در متعلقاتشان نیست بلکه ممکن است در خود جعل باشد.

مرحوم آخوند نظریه دوم را اقوی دانسته و احکام را تابع مصالح و مفاسد در خود احکام دانسته است.

استاد گنجی نیز این نظریه را درست دانسته و فرمودند همه احکام تابع یک غرض و آن عبودیت و شناخت بندگی بندگان است.

البته ایشان وجود مصلحت و مفاسد در متعلقات را انکار نمی کنند بلکه احکام را تابع آن نمی دانند

پس گرچه عمل به احکام شرع یک مدینه فاضله به وجود می آورد لکن غرض این نبوده و اینها مبرراتی برای جعل هستند.

فلذا اشکال ترجیح بلا مرجح نیز پیش نمی آید.


RE: نقدی بر تبعیت احکام للمصالح و المفاسد؛ استاد گنجی - مهدی قنبریان - 24-اسفند-1392

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
لطفا متنی را که نوشته اید،ویرایش مجدد کنید و اغلاط موجوده را برطرف کنید.


RE: نقدی بر تبعیت احکام للمصالح و المفاسد؛ استاد گنجی - اشکذری - 24-اسفند-1392

(24-اسفند-1392, 14:28)مهدی قنبریان نوشته: بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
لطفا متنی را که نوشته اید،ویرایش مجدد کنید و اغلاط موجوده را برطرف کنید.

لطفا بفرمایید کجای متن غامض است تا توضیح بدهم فک کنم جایی غامض نباشد


RE: نقدی بر تبعیت احکام للمصالح و المفاسد؛ استاد گنجی - مهدی قنبریان - 18-فروردين-1393

منظور از اغلاط موجوده غموض نبود بلکه ویرایش ادبی بود:
1.احکام الزاما در متعلقاتشان نیست. انسب:مصلحت یا مفسده الزاما در متعلقاتشان نیست.
2.البته ایشان وجود مصلحت و مفاسد در متعلقات را انکار نمی کنند. انسب این است که ملحت و مفسده یا هر دو جمع یا هر دو مفرد ذکرشوند.
با عرض تشکر