مباحثه، تالار علمی فقاهت
«اصول» راه احراز مبالات یا عدم مبالات در سیره های متشرعیه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد عبدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=88)
+---- موضوع: «اصول» راه احراز مبالات یا عدم مبالات در سیره های متشرعیه (/showthread.php?tid=3073)



راه احراز مبالات یا عدم مبالات در سیره های متشرعیه - محیی الدین - 29-مهر-1402

باسمه تعالی
جناب شیخ انصاری در مکاسب در سه موضع (بیع صبی، معاطات و جوائز سلطان) به سیره متشرعه اشاره کرده و اشکال می کنند که این سیره ها ناشی از بی مبالاتی دینداران است و قابل استناد نیست. ولی خود شیخ در کتاب الطهارة در بحث از فأرة المسک به سیره متشرعه اخذ کرده و اشکال بی مبالاتی را مطرح نمی کنند. برخی به جناب شیخ اشکال کرده اند که ایشان به مبنای خود در سیره های متشرعه پایبند نمانده است. لکن این اشکال وارد نیست. توضیح آنکه:
اساسا هر وقت از بی مبالاتی در سیره سخن گفته شود، معلوم می شود که سیره متشرعه مقصود است. 
اگر در مسئله اختلاف نظر میان فقهاء داشته باشیم و یا ادعای اجماع بر خلاف سیره متشرعه مدعا شده باشد، احتمال یا اطمینان به بی مبالاتی متشرعه حاصل می شود. ولی اگر طبق مفاد سیره اجماع داشتیم (هرچند اجماع مدرکی باشد و به خودی خود قابل استناد نباشد) می توان احراز کرد که سیره ناشی از بی مبالاتی نبوده است. و تفاوت سه مسئله مکاسب با مسئله فأرة المسک در کتاب طهارت در کلام شیخ انصاری در وجود اختلاف در آن سه مورد بلکه اجماع مدعا بر خلاف است ولی در طهارت فأرة المسک ادعای اجماع شده است.


RE: راه احراز مبالات یا عدم مبالات در سیره های متشرعیه - Payam_Khajei - 29-مهر-1402

سلام 
خوب بود بحث صغروی هم مقداری اشاره می شد. 
در صورت امکان فایل جلسه را ضمیمه کنید تا علاقه مندان پس و پیش مطلب را ببینند.