مباحثه، تالار علمی فقاهت
نماز مکلفی که زمان شروع حاضر و در اثنا به حد ترخص میرسد - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=13)
+---- موضوع: نماز مکلفی که زمان شروع حاضر و در اثنا به حد ترخص میرسد (/showthread.php?tid=3118)



نماز مکلفی که زمان شروع حاضر و در اثنا به حد ترخص میرسد - خیشه - 14-آبان-1402

مرحوم سید فرموده اگر حاضر بود و به نیت نماز تمام شروع کرد و در حال حرکت ماشین یا قطار، قبل از رکوع رکعت سوم، به حد ترخص رسید و حد ترخص موضوع مسافر است و الان مسافرٌ یجب علیه التقصیر و باید نمازش را کوتاه کند و لازم است که سلام دهد.
مرحوم بروجردی ادعا کرده که مدلول المسافر یقصر یعنی اگر مسافر خواست نماز بخواند، باید قصر بخواند یعنی ظاهر در احداث است. کسی که در ابتدای سفر حاضر بوده، شامل المسافر یقصر نمی‌شود. در نتیجه اگر مکلف حاضر بوده، باید به نیت تمام نماز را شروع کند و با همان نیت تمام نیز باید ادامه دهد. لذا اینکه مرحوم علامه در تذکره فرموده باید بر تمامه باقی بماند، به همین دلیل است. حتی اگر مکلف در رکعت اول باشد، باز هم باید نمازش را با نیت تمام ادامه دهد و نوبت به تفصیل در رکوع رکعت سوم نمی‌رسد.

اما ظاهرا اینکه مرحوم خوئی فرموده اطلاق المسافر یقصر شامل این مکلف می‌شود. کسی که به نیت تمام شروع کرده چون حاضر بوده، ولی قبل از رکوع رکعت سوم به حد ترخص رسید، شامل المسافر اذا بلغ حد الترخص یقصر می‌شود. این فرمایش مرحوم خوئی صحیح است. اشکال ندارد که مکلف باید نمازش قصر کند حتی اگر در حال سفر باشد. المسافر یقصر یعنی باید حال نماز بررسی شود که آیا مسافر است پس همانجا سلام دهد یا مسافر نیست و تمام بخواند. پس حتی می‌گوییم المسافر یقصر، اطلاق ندارد بلکه قدر متیقن آن همین است که حال نماز باید بررسی شود.