مباحثه، تالار علمی فقاهت
تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع (/showthread.php?tid=3137)



تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع - Payam_Khajei - 19-آبان-1402

آقای خویی در استدلال بر عدم وجوب تکبیر الرکوع می گویند: ما یک دلیل خامسی به نام لو کان لبان داریم، اگر تکبیر رکوع واجب بود لبان و اشتهر. ایشان روی این جهت تکیه نمی‌کند که مشهور قائل به عدم وجوب تکبیر هستند، آن هم مطرح است ولی مهم‌تر از او برای آقای خوئی این است که اگر بناء باشد ما قائل به وجوب تکبیر رکوع بشویم، باید (به دلیل دلالت روایت زراره) به وجوب تکبیر در حال انتصاب قائل بشویم. لکن نوع مردم به این شرط عمل نمی‌کنند، و لو کان واجبا لبان و اشتهر. پس ما روایت را حمل بر استحباب می‌‌کنیم.


به نظر ما این فرمایش تمام نیست. این‌که نوع متشرعه رعایت انتصاب نمی‌کنند:

اولا: خیلی از این موارد در حال غفلت انجام می‌‌شود، حواسش نیست.
ثانیا: بر فرض هم بگوییم انتصاب در حال تکبیر را مردم متعمدا ترک می‌‌کنند، اما فتوی فقهاء که این است که تکبیر رکوع به عنوان تکبیر رکوع نه به عنوان ذکر مطلق، باید در حال انتصاب باشد، این‌که فتوی مشهور فقهاء است. لو کان لبان یعنی نه بین فقهاء، نه بین مردم، ‌اصلا مطرح نیست، وقتی خود فقهاء آمدند گفتند تکبیر رکوع به عنوان تکبیر رکوع شرطش انتصاب است این‌جا نمی‌توانیم بگوییم لو کان لبان.

* درس خارج فقه، 22 مهر 1402