مباحثه، تالار علمی فقاهت
بررسی ورود سلام بر اولاد ابی عبدالله در زیارت عاشورا - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=12)
+---- موضوع: بررسی ورود سلام بر اولاد ابی عبدالله در زیارت عاشورا (/showthread.php?tid=3173)



بررسی ورود سلام بر اولاد ابی عبدالله در زیارت عاشورا - سید محمد نظام آبادی - 1-آذر-1402

استاد شبیری در قسمت سلام های زیارت عاشورا عبارت و علی اولاد الحسین را وارد نمی دانند ایشان فرمودند: در مصادر قدیمی این مطلب را دنبال کردم در مصباح المتهجد بنابر نسخ معتبر آن را نیافتم اولین بار در برخی نسخه‌های کتاب منهاج الصلاح علامه حلی این عبارت را دیدم و به نظر می رسد در اصل زیارت نبوده‌ است و به اشتباه افزوده شده باشد.
توضیح این مطلب این که ظاهرا زیارت عاشورا در اصل زیارت در حرم حضرت ابا عبد الله علیه السلام است و خواندن آن در دیگر جاها از باب احساس حضور در آن مرقد شریف است، همچنانکه خواندن آن در غیر روز عاشورا هم از همین باب است.بسیاری از زیارات حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام (همچون زیارت وارث) سه قسمت دارد:
۱. سلام بر امام علیه السلام
۲. سلام بر حضرت علی اکبر آرمیده در ضریح امام علیه السلام
۳. سلام بر شهدا یاران امام علیه السلام
سلام ‌های زیارت عاشورا نیز دقیقا به همین ترتیب است: السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اصحاب الحسین
افزودن" و علی اولاد الحسین" از سر عدم توجه به شأن صدور زیارت است.(به نقل از کانال تلگرامی زبده الفوائد)
استاد مددی معتقدند مصباح شیخ طوسی بعد از انتشار یک بار توسط خود شیخ ویرایش شده است لذا مطالب حاشیه ای از خود شیخ است اگر این کلام درست باشد نمی توان و علی اولاد الحسین را در نسخ غیر معتبره ی مصباح شیخ دانست و آن را رد کرد


RE: بررسی ورود سلام بر اولاد ابی عبدالله در زیارت عاشورا - علیا - 1-آذر-1402

این مطلب مربوط به استاد شبیری است.