مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: الحکمة تعمم ولاتخصص - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد محقق داماد (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=15)
+---- موضوع: سؤال: الحکمة تعمم ولاتخصص (/showthread.php?tid=32)



الحکمة تعمم ولاتخصص - HAMZEH - 22-آبان-1391

استاد به تبع مرحوم والدشان قائل هستند که حکمت هم مانند علت تعمیم می دهد گرچه تخصیص نمی دهد.ازکتب مرحوم داماد دلیل این مطلب روشن نشد.دلیلش چیست؟


RE: الحکمة تعمم ولاتخصص - وکیلی - 23-آبان-1391

حاج آقای شبیری زنجانی دامت برکاته نیز این مطلب را قبول دارند.به نظرم یکبار حاج سید جواد آقا اینطور می فرمود که حکمت یعنی مقتضی حکم و از این راه می خواست توجیه نماید، مقتضی موجود است بالوجدان و مانع مفقود است بالتعبد پس تعمیم ثابت است.


RE: الحکمة تعمم ولاتخصص - سید حسینی - 24-آذر-1391

(23-آبان-1391, 15:26)وکیلی نوشته: حاج آقای شبیری زنجانی دامت برکاته نیز این مطلب را قبول دارند.به نظرم یکبار حاج سید جواد آقا اینطور می فرمود که حکمت یعنی مقتضی حکم و از این راه می خواست توجیه نماید، مقتضی موجود است بالوجدان و مانع مفقود است بالتعبد پس تعمیم ثابت است.

درتکمیل پاسخ شما به عنوان یک نکته عرض کنم حاج آقای شبیری حفظه الله درعلت هم مفهوم تعلیل را قبول ندارند وقائل به عدم تخصیص علت میشوند میفرمایند ظهور درعلت منحصره ندارد فلذا العلة لاتخصص.اگر جمله اول بگوید لاتأکل الرمان جمله دوم بگوید لاتأکل الرمان لانه حامض به نظر ایشان جمله دوم شامل غیر حامض نمیشود اما اطلاق جمله اول را هم تقیید نمیزند.زیرا علت ظهور درمنحصره بودن ندارد.واین خلاف مشهور است.


RE: الحکمة تعمم ولاتخصص - HAMZEH - 9-دي-1391

البته این مبنای آیت الله شبیری ازمطاوی کلمات استاد محقق هم برداشت می شد