مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: اجماع - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (فقه) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=6)
+---- انجمن: مکاسب شیخ (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=8)
+---- موضوع: سؤال: اجماع (/showthread.php?tid=328)



اجماع - مهدی منصوری - 14-ارديبهشت-1393

گاهی جناب شیخ انصاری بعد از اینکه یک حکمی را بیان می فرمایند در مفام دلیل آن ذکر می کنند «للاجماع علی الظاهر المصرح به » مراد جناب شیخ از عبارت «علی الظاهر» چیست؟ آیا ایشان اجماع را تحصیل کرده اند یا خیر؟


RE: اجماع - رضا - 21-ارديبهشت-1393

اگر عبارت «المصرح به» نبود می گفتیم مثلا مرحوم شیخ از ظاهرکلام برخی اجماع را استفاده کرده است مثلا از ظاهر کلام شهید استفاده کرده است که شهید ادعای اجماع کرده است ولی در اینجا این احتمال نمی آید.


RE: اجماع - محمد 68 - 21-ارديبهشت-1393

سلام علیکم
به نظر میرسد که مراد شیخ از این کلام این نباشد که خودشان اجماع را تحصیل کرده اند بلکه مراد ایشان این است که اجماع را برخی نقل کرده اند که که این نقل اجماع علی الظاهر (به همان معنای معهود در زبان فارسی) صریحا محل بحث را هم دربردارد.


RE: اجماع - مهدی منصوری - 22-ارديبهشت-1393

(21-ارديبهشت-1393, 17:36)محمد 68 نوشته: به نظر میرسد که مراد شیخ از این کلام این نباشد که خودشان اجماع را تحصیل کرده اند بلکه مراد ایشان این است که اجماع را برخی نقل کرده اند که که این نقل اجماع علی الظاهر (به همان معنای معهود در زبان فارسی) صریحا محل بحث را هم دربردارد.

سلام علیکم
گویا در کلام شما یک تنافی احساس می شود چون شمول اجماع بر محل بحث اگر در حد ظهور است پس احتمال خلاف آن می رود و اگر شمول صریح است دیگر احتمال خلاف نیست و این دو با هم جمع نمی شود.
علاوه بر این اصلا در اجماع اخذ به ظهور امکان ندارد چون ظهور به معنای وجود احتمال خلاف است که مساوی با شک در اجماع می شود و با این حال به قدر متیقن اجماع اخذ می شود نه به ظهور آن.


RE: اجماع - محمد 68 - 23-ارديبهشت-1393

سلام علیکم
بنده نگفتم که هم ظهور و هم صریح اجماع شامل محل بحث است بلکه عرض میکردم که علی الظاهر به معنای معهود فارسی و صریح به معنای خود کلمه که این دو با هم تنافی ندارد.